Sunday 10 March 2013

kawan


Nisha senyum lebar je dari masuk KTM tadi. Excited sangat tak sabar nak gather dengan kawan lamanya. ‘A gift of a friend- Demi Lovato’ berkumandang dicorong telinga yang dah selamat disumbat. Lagu khas untuk appreciate insan yang bernama ‘sahabat’. Betul la orang cakap, kawan biar berjuta.. Musuh tak moh walau satu.

Errkk? Dah tak ada bunyi? Nisha terus mengeluarkan Mp4 dari poket seluarnya. Okay great tact!! Aku tak recharge langsung dari last week. Earphone dilurutkan dan dimasukkan kedalam beg biru Momoe. Ala.. lambat lagi nak turun stesen Putra. Sigh!

Nisha memandang suasana sekeliling. Ramai girl, err memang la ramai girl dah aku masuk ladies coach. Lain la kalau masuk yang biasa punya. Tapi ada gak boy yang perasan girl masuk coach ni. Alahai.. Kasihan sungguh, jantina sendiri pun tarak tahu ka? Pergi check balik la.

Ada girl yang memang teringin nak book awal-awal tiket neraka dengan ‘bonjol unta sesat’ dekat belakang kepala. Hmm.. Yang pinjam baju ‘ad-hek bongsu’ diorang pun ada. Yang kinda sendat susah nak bernafas pun ramai. Yang pakai cardigan ikut trend zaman sekarang lagi la ramai. Pakai tu memang la boleh tapi kalau dah cardigan tu ketat follow bentuk badan tu tak dosa ke kak oii?? Aku pun pakai cardigan gak ni tapi saiz untuk orang yang dua setengah kali ganda lagi besar dari aku. Err... Bahasa senangnya besar la.

Terima kasih dekat abang Eid A.K.A sepupu aku yang suka sangat mengomen cara pemakaian aku sampai yang dulu aku punya la jahiliah dah henshin jadi err baik sikit cam sekarang ni. Mula-mula tu memang la tak suka. Menegur je keje, tapi kita kena bersyukur ada orang care dekat kita.

“Hahaha.” Tiga manusia yang terpacak dekat depan belah sana tu ketawa lagi. Err.. Budak-budak tak habis sekolah ni buat bising lagi dalam KTM. Macam KTM ni bapak dia yang punya. Dua perempuan dan seorang lelaki. Yang perempuan tu memang free hair, seorang rambut pendek bob style seorang lagi rambut panjang straight. Yang rambut pendek tu selamba je pakai short dengan baby tee. Ish. Ish. Ish. Kalau cina tu aku boleh la terima lagi.. Ini muka dah terang-terang melayu asli.. Great tact betul la!

Rambut panjang tu sopan la sikit pakai jeans dengan t-shirt lengan pendek. But aurat is aurat. Hukum tuhan mana boleh buat main oii. Yang lelaki tu lak, seluar betul-betul cukup tutup sampai lutut tapi bila dah duduk tu.. Kepala lutut yang punya la aurat yang sangat senang dijaga tu terdedah. Ha Great tact gak bang oii. Kalau nak sambung mengumpat dalam hati ni sampai tahun depan pun tak sure boleh habis ke tak. Tu tak masuk lagi part-part bertepuk tampar tak kira jantina atau mahram lagi tu. Ya Allah bagi la diorang ni taufiq dan hidayah. Nisha berdoa didalam hati.

                “KL Sentral. KL Sentral.” Nisha mendengar operater KTM annonce stesen yang baru kitorang berhenti ni. Budak bertiga tu keluar. Kuantiti yang masuk dalam coach ni makin ramai. Ada seorang wanita dalam usia awal 30-an dengan anak dia dalam 4 tahun gitu. Walaupun dia tak pregnant dan tak la tua mana, why not aku yang muda ni hulurkan je tempat duduk ni dekat dia. Kalau dia tak nak duduk pun anak dia boleh la duduk kan.

                “Achik, jemput la duduk.” Nisha berdiri sambil menghulurkan senyuman manis. Matanya bersinar-sinar nampak sangat dia memang mengalu-alukan mak cik tu duduk.

Mak cik tu senyum segaris dan kemudiannya dia duduk. Anaknya dipangkukan keriba. “Thanks dik.”

Nisha senyum je. Lepas tu dia nampak budak kecik tu senyum dan pandang je dia lama. Err? Nisha senyum balik dekat dia. Lepas tu tak tahu nak buat apa, Nisha buat-buat pandang kanan kiri. Tapi still terperasan budak tu asyik pandang dia je. Maap la dek, ha-kak ni tak sempat nak berguru dengan abang akak yang suka budak-budak tu, cara-cara nak bersembang dengan budak. Aku tak suka budak-budak.. Waa.. Masalah betul. Nak buat mcamana ni?

                “Mami. Mami. Abang nak salam tu.” Aku dengar suara budak 4 tahun tu bercakap dengan mak dia sambil jari telunjuknya tunjuk arah aku. Aku sebenarnya perasan tau tapi buat-buat tak nampak je. “Mami.. Abang nak salam tu.” Aku dengar lagi budak tu cakap macam tu.

                “Abang tanya la kakak tu. Nak salam boleh ke tak?” Mak dia jawab dengan mesra. Kasih sungguh sikap ibu kepada anaknya. Ish. Ish. Sungguh la aku terharu. Mata Nisha kembali bersinar-sinar. Dengan baik hatinya, Aku pun buat-buat terpandang kearah orang depan aku ni.

                “Kakak.. Abang nak salam boleh tak?” Budak lelaki yang putih melepak punya la kiut tu pun menghulurkan tangan.

Nisha senyum dengan matanya yang bersinar-sinar tak hilang terharunya lagi tu mengangguk kepalanya sekali. Tangan dihulurkan tapi sebelah je. Tak tahu cara bersalaman dengan budak kecik. “Boleh je.”

Budak tu pun sambut tangan Nisha tapi cara dia salam ni pelik sikit. Err tengok tak cerita fairy tale yang Disney punya tu? Ha budak ni salam macam gaya ala-ala prince charming. Hujung jari Nisha dipegangnya, tapak tangan diterbalikkan dan satu kiss disitu.

Err?? Nisha terdiam. Tak tahu nak bagi respond apa, Nisha terus mengusap kepala budak tu. Dah la dek lepaskan la tangan akak ni. Ada la dalam sepuluh saat gitu baru la budak tu lepaskan kucupan sekali dengan tangan Nisha. Ada gak manusia cam ni eh? Mujur budak-budak. Buatnya orang tu-hak memang aku rendam kepala dorang dalam boiling water 180oC berejam lama!

Lepas tu diam. Nampak sangat aku ni tak mesra budak. Err. Great tact! “Err.. Siapa nama abang eh?” Aku panggil abang sebab budak ni bahasakan diri dia abang.

Dia senyum dengan mata dia yang punya la bulat tu. Budak-budak semuanya cute masa kecik. “Nama abang, Haziq.”

Nisha garu-garu kepala. Respond yang patut aku buat? “Ooo.. Hadziq? Sedap nama tu.” Lambat-lambat aku jawab, nampak sangat tak ikhlas tu. Awkward gila suasana ni sebab aku ni bukan suka budak-budak sangat. Tapi layan je la labu.

                “Haziq la.” Budak tu betulkan sebutan Nisha. Gaya macam marah sikit sebab namanya tak disebut dengan betul.

“Err.. Ha. Ziq.” Sepatah-sepatah aku sebut. Lepas tu dia senyum terlebih gula sambil bersungguh-sungguh mengangguk kepalanya. Nama pun nak isu ke? Haih budak-budak ni pelik betul perangai diorang. Ke aku yang pelik sebab tak paham diorang? Aku senyum. Diam lama sekejap. “Achik nak pergi mana ni?”
               
“Nak turun rumah Tok Abah.” Budak tu tolong jawabkan.

Hehe?? Awkward sekejap. Ya Allah kau bagi la aku ni suka sikit kat spesis bebudak ni.. Great tact betul la. How come aku macam tak masuk dengan diorang ni.

Mak cik tu gelak-gelak. “Achik turun dekat Sungai Buloh. Ni, adik nak turun mana ni?” Kepala anaknya diusap-usap. Kasih sungguhkan sifat ibu?

Mata Nisha kembali bersinar-sinar, hilang terus api geram dekat budak kecik tu.

                “Ooo.. Saya turun dekat Putra.” Aku senyum.

                “Nak pergi PWTC ke?” tanya mak cik tu ramah.

Nisha menggeleng kepala. “Tak lah, saya jumpa je dengan kawan saya dekat Putra tapi pergi tempat lain.”  

                “Mami, kita nak pergi rumah Tuk Abah la.” Budak tu mencelah sambil menolak rambut maknya kebelakang. Mak dia ni pun free hair. Err aku pakai selendang eh, cuma nak citer sikit ‘the reality’ yang sebenarnya. Bilangan yang tutup ‘aurat’ betul-betul tu memang la sangat sedikit. Patut la penghuni neraka tu major perempuan. Ya Allah bagi la hidayah kau kepada kaum Hawa ini.

Nisha buat-buat gelak ikhlas. Saja memeriahkan suasana? “Apa-apa la Haziq. Chik, saya pergi dekat pintu eh, kejap lagi dah nak sampai Putra.”

Mak cik tu senyum. “Okay.” Lepas tu dia sembang-sembang dengan anak dia yang banyak kerenah tu. Haih. Mesti aku pun lebih kurang macam tu masa kecik dulu. Mama thanks lahirkan Nisha untuk rasa nikmat dunia ni. Nisha senyum segaris. Walaupun dah menjauhi mak cik and budak tu tapi gelagat diorang masih dihujung mata Nisha. Nisha nampak diorang kissing each other. Mulut ke mulut lagi tu. Tak salah, diorangkan anak beranak. Apa nak digelikannya lagi pun budak tu kecik lagi.

                “Putra. Putra.”

               

                “How’s life Nisha?” Ana bertanya khabar Nisha tapi mata dia fokus pada jalan raya. Tadi dia la yang jemput Nisha dari stesen Putra. Ye la dah rumah dia terpacak depan area PWTC.

Boleh je nak pergi KLCC guna public transport. Tapi leceh sikit, kena berhenti dekat KL sentral lepas tu kena berjalan keluar dari situ pergi ambik KL monorel lak, baru turun KLCC. Tapi aku dah la girl. Sorang-sorang lak tu. Ish. Ish. Bahaya tau. Apa pun apa gunanya ada kawan duduk dekat KL kan? Hehe.

                “Life? Haha. Baru je sem break ni, melepak je la kerja aku dalam rumah tu. Kau?”

Ana menghirup Nescafe menggunakan sebelah tangannya. Lampu jalan tengah merah.

                “Kopi lagi.. Dari zaman bujang lapok dulu sampai dah bujang moden ni kau tak change eh? Err Hantu kopi betul.” Nisha tarik muka bosan. Tadi masa dia masuk kereta Ana bukan main bersinar-sinar lagi mata dia excited jumpa kawan lama. Sampai tak terbuka mulut dan pandang je muka si Ana tu.

                “Hahahaha.. Best friend aku nak wat cam ne.” Ana senyum sebelum menyambung perjalanannya tadi. Ha kalau nak aku ceritakan macamana nak gi KLCC dari putra tadi , memang terima kasih. Aku  mana pernah hafal peta dunia KL ni. Yang aku tahu kena masuk terowong. Shah Alam tu pun dah berkurun aku duduk, tak ingat-ingat gak. Apa punya otak la.



Kitorang berdua tunggu kehadiran Syu lak. Ye la ingat nak gather ni senang ke? Sem break masing-masing tak berapa nak sama. Ada tetiba yang kena practical la, ada yang kena join camp la.. Macam-macam. Disebabkan dah lama sangat tak berjumpa, mulut kitorang berdua especially aku ni dah macam 10 orang bersembang dah gayanya.

                “Ana penat la sembang sambil berdiri kat kino ni.” Great tact betul la.  Kitorang ni sembang berdua dekat kedai buku? Adake patut. Haha.

                “Haah, aku rasa kakak tu asyik pandang kita je dari tadi.. Kau la sengal tarik aku masuk kino.”

Haah la, aku yang tarik tadi. Lupa lak. Aku suruh Syu tunggu kat sini senang sikit jumpa. Nisha kemudiannya menarik tangan Ana keluar dari kinokuniya. Elok je nak keluar dari situ, terserempak lak dengan Syu.

                “Eh eh!” Syu angkat tangan sekali dengan muka yang terlebih ceria.

Nisha senyum terlebih gembira. “Eh ehh!!” Nisha angkat tangan sekali gak kira reply la tu.

                “Buat apa dekat sini?” Syu sengaja cakap macam tu sambil datang bersalaman denga Nisha dan peluk laga pipi kanan dan kiri. Salam disampaikan.

Sengal! Boleh lak tanya aku buat apa dekat sini? Great tact! “Beli basikal.. Ha kau buat apa lak kat sini?” Nisha saja ulang balik soalan Syu.

                “Aku? Aku nak ambik baju kahwin dekat dalam kino ni.”sarcasm gila ayat dia ni tapi kitorang berdua bercakap memang penuh dengan semangat.

Ana datang menghampiri kitorang. Bahu kitorang ditepuknya sekali. “Wei, kakak tu dah meleser tembus badan aku.. Better kita keluar sekarang.” Haha. Suara diorang ni dah macam bersembang dengan 30, 40 orang dah. Malu aku.

Nisha dan Syu masing-masing berpandangan. Pecah ketawa dekat situ sampai kakak tu buat bunyi suruh diam banyak kali. Apa punya perempuan la kitorang ni. “Sha, aku rasa kita ni bersemangat sangat berjumpa sampai lupa nak control volume. Haha.”

                “Nisha, kau lapar tak?” Ana bertanya.

Budak ni makin hari makin menginsafkan cara dia menutup aurah. Moga istiqamah, ameen. Tengok? Aku kawan yang baik kan?  Hehe doakan yang terbaik untuk kawan. Nisha menarik tangan Syu dan Ana selepas diorang selamat bersalaman rapat menghampirinya. Nisha senyum je dengan mata yang sangat bersinar-sinar. Terasa ada bintang-bintang lak jadi side effect kat muka ni.

                “Kau kenapa?” Syu gelak-gelak je tengok gelagat Nisha. Bukan nak bercakap ke apa. Nisha ni senyum je pastu pandang kanan kiri banyak kali. Muka terlebih excited!

Nisha geleng kepala dengan muka excitednya. “Waaa... Aku winduu gila ngan korangg!!” tangan Syu dan Ana digenggamnya.  Elok je dia berjalan tengah antara diorang. “Waaa.. Aku nak nangis terharu ni boleh tak?”

                “La, kitorang kan dah ada depan mata kau ni..  Nak terharu apanya lagi?” Ana senyum-senyum je.

Syu gelak-gelak je. Memang la excited jumpa kawan tapi tak ada la over excited macam budak seekor ni. “Hahaha. Jom nangis sama-sama!” Syu jawab dengan bersemangat. Kitorang menapak ke food court.

                “Er.. Nii..” Suara Ana tak terkeluar.

                “Waa.. Aku gembira sangat-sangat hari ni..” Nisha senyum gembira lagi pandang manusia kanan kirinya lama. Sumpah bersyukur!

                “Dik, dik..” Ada suara dari belakang macam panggil kitorang.

So kitorang pun pusing la belakang. Err pak cik bawak troli penuh dengan tray, pinggan makanan kotor betul-betul belakang Nisha. Nisha melepaskan tangan Syu dan Ana, bagi laluan kat pak cik tu. Kitorang dah la jalan lambat-lambat. Kasihan dekat pak cik tu.

Dah la tengah ramai orang ni, tu tak termasuk budak-budak MRSM Johor yang entah aku tak tahu apa pasal ramai sangat dekat sini. Rombongan kut. Nama  pun sekolah.  Tapi.. Ramai orang ni “Waaa.. Aku maluuu!!” Nisha memerlahankan suaranya sambil menutup muka.

                “Err, aku nak cakap tadi, tapi kau potong dulu..” Ana senyum-senyum je menahan gelak. Tapi Syu memang macam hampagas! Dia gelakkan aku!! Great tact punya kawan!

                “Hahaha.. Dah la tu.. Jom la fikir nak makan apa.” Syu menenangkan Nisha yang dah sengaja buat-buat muka tak puas hati dekat dia.

Nisha senyum segaris. “Aku nak makan bento!!” Matanya dah mula bersinar-sinar balik.  Bersemangat je dia memberi idea.

                “Apakah? Aku tak pernah makan la bento.” Ana dah main garu-garu kepala yang dibelit dengan hijab bidang 60.

                “Tak pernah tu la kena pernahkan! Favourite aku tu!!” Mata Nisha bertambah bersinar-sinar excited. Kedua tangannya digenggam. “Jom la. Aku pandai part-part bagi idea ni.”

Syu gelak-gelak je. “Haha.. Jom je la.. Aku nak makan Bento Unagi!”

                “Waa.. Sedap tu unagi!! Aku nak Bento Shifudo! Ana kau ambik Shifudo gak la.. Sedap oo!!” Nisha bersemangat lagi memberi pendapat. Memang budak ni full dengan semangat!

                “Bento Shifudo tu apa?” Ana tanya lagi.

Eh budak ni banyak soal lak. Makan je la masuk mulut. Haha. “Sea food’s lunch box la. Haha.. Jom kita makan kenyang-kenyang lepas tu window shoping ke apa ke. Lepas tu solat zuhur dulu baru masuk Aquaria!”

                “Aku ABC.”

                “Aku pun tengah bulan mengambang.”

Great tact! Aku sorang je la ni.



Habis je solat tadi aku keluar tengok diorang tengah makan candy. Ni kes pergi masuk Candy-licious tak ajak aku la ni. Great tact! Untung la ABC. Haha.

                “Nah, ni untuk kau..” Ana hulur sekeping candy dekat aku.

Nisha dengan halobanya terus buka dan masuk mulut. Perghh Sodap no ha. Kitorang bertiga sama-sama berjalan lalu terowong bawah tu guna kaki tau! Ke Aquaria. Sumpah panjang laluan ni ha. Kalau ada yang buat sewa roller skate ke skate board ke kat sini komfem laku! Wei buat la!! Penat kaki aku nak berjalan ke arah sana tu ha.

Dalam perjalanan ni kitorang sembang la kehidupan masing-masing. Macam Syu sekarang ni busy dengan ijazah marine tech dia dan si Ana lak bakal jadi doktor gigi lagi berapa tahun. Dalam perjalanan tu tetiba lak aku ternampak ada satu board papan iklan yang penuh dengan contengan rakyat malaysia la kut. Kreatif and cantik. Nampak la priceless kat situ. Antaranya Wish, doodles and whatsoever.

                “Syu ada maker tak?” Nisha senyum nakal. Biar aku tambahkan koleksi. Hehe. Tapi kat board ni je la. Board lain bersih. Nak bervandalisme pun kena bertempat tau.

Syu pandang orang sebelah. “Ana, kau ada?”

                “Pen ada la.” Ana terus hulur kat aku.

                “Boleh la. At least aku bernah bervandalisme. Haha.” Nisha terus membuka penutup pen dan mencoret tulisan ‘Thanks’ dan melukis tiga orang lidi dekat situ.

Syu geleng kepala. “Vandalisme la sangat. Haha..”

Elok je aku habis tulis tu, aku ternampak lak ada seorang pak guard kat hujung sana. Alaa.. Baru nak conteng banyak-banyak. Cuak gak la nampak pak guard tu. Buatnya dia tangkap aku ke apa ke. Payah gak. “Err jom la korang, kita teruskan advanture kita yang tak terhabis ni.”

                “Alaa.. Kau cuak an sebenarnya?” Syu angkat kening double jerk.

                “Mana ada!” Nisha menafikan. Tak nak mengaku!

Sampai je dekat Aquaria tu kitorang beli tiket. Si Syu dengan Ana kena bayar 38 hengget! Mah-hal tu. Tapi aku bayar RM 30 je. Sebab aku terbawak kad student dengan tak sengaja sebenarnya. hehe dapat la discount sikit. Ehh RM 8 tu beza. Banyak la tu.

Masuk je dalam tu aku dengan naturalnya menjadi terlebih excited. Waaa.. Banyaknya binatang! Disebabkan Syu ni budak Marine Tech, dia selamba badak je pegang-pegang living fossil tu err apa eh namanya.. Lepas tu selamba je dia pegang Sea cucumber, star fish yang aku sikit punya geli tu macam tu je. Dog fish pun dia pegang. Aku takat sentuh-sentuh macam tu je la aku mampu. Ana lagi la hanya mampu jadi tukang tengok je.

Banyak maklumat yang aku memang tak pernah tahu Syu main ceritakan je. Aku sebagai kawan yang baik walaupun kos kitorang sangat la berbeza, aku redho je mendengar. Wei kawan kau ni budak business tau!! Pening kepala aku banyak sangat information tapi that’s okay. Mendalami ilmu alam yang tuhan ciptakan. Masa makan bento tadi pun dia asyik cakap Ulva sp je. Err itu nama specific untuk green alga A.K.A rumpai laut.

Syu ajar aku macamana nak bezakan binatang ni jantan ke betina ke. Tengok bawah dia tu je. Macam male shark dia ada claspers, kalau yang female ada cloaca. Dua-dua part ni penting untuk reproduction. Nak tahu specific lagi, pegi la beli buku anatomy untuk animal. Kitorang masuk dalam lagi tengok  banyak binatang. Banyak ikan, memerang, ular, serangga, katak berbagai jenis. Tapi ikan dekat sini lawa-lawa la. Yang paling best tu kitorang datang bukan time hari cuti, so Aquaria ni dah macam kitorang punya dah. Haha.

Yang paling aku excited tu tengok dekat aquarium utama. Ikan jerung!!! Waa suka gila, siap kitorang bagi nama lagi tu. Peah la, Meon la, semua nama aci zaman dulu kala je. Time kitorang pergi ke aquarium besar ni memang baik je waktunya. Waktu ikan-ikan ni nak diberi makan. So ada la orang pakai baju menyelam bagi makan dekat binatang-binatang laut ni.

                “Yang ikan pakai baju merah tu ikan Ana! Yang Ikan selar kuning tu ikan Syu!!” Dah batak gaya budak-budak kecik dah rasanya. Adooi, tapi bila lagi. Mata Nisha bersinar-sinar.

                “Yang skin biru tu ikan kau. Haha.” Syu dah main touch-touch  cermin aquarium nak tunjuk dekat aku. Kitorang duduk depan sekali masa show ni. “Tuuu ikan perang tu baru la ikan aku. Hahaha.”

                “Ala, kalau korang chop pun bukannya boleh bawak balik.” Ana memerli kitorang berdua.

                “Haha..Kitorang beli tapi kitorang soh orang Aquaria jagakan la. Aku kan boss besar yang sebenarnya dekat sini.” Ye ke? Haha suka-suka aku je mengaku jadi ma’am besar dekat sini. Orang Aquaria kalau dengar jangan saman aku eh. Gurau je.

                “Ooo!! Ikan jerung!! Dia pusing terbalik depan kitorang. Cuba teka tu jantan ke betina?” Syu dah main tunjuk-tunjuk atas dah.

                “Haa.. Aku dah expert dah part-part teka ni.. Aku kan anak murid kau yang genius. Hehe.. Tu betina kan?” Nisha jawab dengan bersemangat.

                “Yang tu lak?” Syu tanya lagi. Yang si Ana memang dah terlebih kyusuk tengok ikan. Malas nak layan aku la tu. Haha.

                “Tu jantan! Kau lak teka, penyu tu jantan ke betina?” Nisha tanya balik dekat tukang soalan tu.

                “Tu betina.”

Nisha dengan Syu dah main gelak-gelak dah. “Wei, aku rasa kita ni dah macam pervert lak.”

                “Wei.. Stu la kau nih. Fikir cam tu lak.. Kita kan tengah belajar ni.” Syu mengetuk kepala Nisha sekali. Sengal!

                “Syu! Syu! Ikan selar kuning Syu!” Aku tunjuk dekat kaca depan aku ni ha. Banyak lak datang depan aku ni ha. “Wei ikan aku bila nak datang lak?”

Haha.. Kitorang main gelak-gelak. Je. Banyak yang aku belajar dekat sini. Hebat- superb gila- coolio ciptaan tuhan. Sungguh la aku teruja menengok, ada la gak binatang yang agak pelik sikit dekat sini.



Masa pun berlalu dengan cepatnya. Dah nak pukul lima. Nisha dah buat muka sedih.

                “Kau kenapa ni?” Ana bertanya kepada Nisha.

                “Dah nak pukul lima..” Nisha jawab dengan muka yang dah habis sedih tu.

                “So?” Relaks je Syu menyoal.

Nisha buat mata meminta simpati depan Syu. “Waaa..”

                “Nanti jam.” Ana tolong jawabkan. Tahu je la. Pukul lima kan waktu orang balik pejabat. Macam tak kenal je KL ni macamana. Semua kena berpisah waktu ni.

Syu mengusap-usap kepala Nisha. “Dah, kau dah boleh nangis sekarang.”

                “Waaa!! Aku nak stopkan masa sekarang ni.. Waa.. Aku tak suka la berpisah. Asal kau nak balik Terengganu esok wei?? Waaa.. Aku benci kau.” Nisha buat-buat macam orang menangis. Tapi sumpah la sedih gila nak main berpisah-pisah ni. Kalau dengan Ana aku boleh la jumpa lagi, kitorang dekat je. Err tak ada la nak dekat sangat Shah Alam-KL je.

                “Alaa.. Napa nak benci aku lak? Aku tak bersalahhh!! Hahaha.. Jom kita stopkan semua jam yang ada dekat dunia ni!” Syu bagi idea yang tak berapa nak munasabah.

Kalau stopkan pun langit tuhan tu dari biru tetap bertukar hitam tau. “Waa.. Aku tak nak balik!!”

                “Aku nak balik. Kau tinggal sini sorang-sorang tau.” Syu sengih.

Ana senyum je. “Aku pun nak balik. Pape hal roger-roger tau. Mana la tahu kau diusir keluar dari sini ke kan. Haha.”

                “Sengal la korang! Cuba tipu aku sikit yang korang sanggup ke sehidup semati dengan aku ke apa ke. Cehh, ini terlebih jujur tak romantik langsung!” Nisha buat-buat gaya marah.

                “Tak nak aku sehidup semati ngan ko. Hehe.”  Famous Amos dah selamat ditangan Syu. Balik nanti melantak la.

                “Dah, Nisha kita kena balik sekarang.” Ana tolong stopkan drama sedih aku. Tangan Syu disalaminya dan tubuh itu dipeluk. “Ada masa In Sha Allah kita jumpa.”

                “In Sha Allah. Sha, dah cukup tu.. kau kena balik sekarang.” Syu menghulurkan tangannya.

                “Waa!! Aku tak suka cerita Cinderella!!” Nisha sambut dan peluk kawan baiknya itu.

Syu geleng kepala. “Cinderella lak jadi mangsa. Kau ni.”

Nisha dan Ana sama-sama melangkah menjauhi Syu. Nisha dah main Ta-Ta-Ta-Ta dah. Waa.. Sedih!! Lepas ni kena turun nak balik ke kereta dan terus pecut ke stesen Putra.

Setiap pertemuan tu mesti ada perpisahan. Tu la yang Ana cakap dekat aku masa aku asyik buat muncung je dalam kereta. Masa dekat stesen KTM pun aku macam tak rela nak keluar kereta. Kena berpisah dengan Ana lak. Sedihnya.. Tapi perpisahan yang paling lama tu mati. Mungkin kita akan berjumpa dialam sana. Mungkin tidak. Sama-sama la kita doakan family kita, kawan kita, semua umat islam jaga hidayah yang kita ada ni sebaiknya, jadi good muslim supaya layak masuk syurga. Ameen.


No comments: