Wednesday 3 April 2013

Near me


                “Siti, cepat la.. Lambat betul macam perempuan.” Along yang tengah membaca surat khabar memekak terlolong. Spoilkan suasana pagi yang sepatutnya merelakskan semua orang termasuk aku. Hampagas betul!

Macam perempuan? Aku memang perempuan la abang oii!! Terkocoh-kocoh aku sarung sweater dengan tudung Ariani dikepala. “Eee sabar la sikit.”  Pintu bilik tu aku sengaja hempaskan. Eee payah betul dapat abang yang annoying macam dia ni. Dia lambat tak apa. Aku lambat tak boleh. Cehh!!

“Hah.. Orang dah siap! Puas?” Nada marah-marah sengaja aku lontarkan dekat orang perasan atuk tua ni. Aku ambil cawan dan curahkan air teh susu untuk diri sendiri. Roti pula aku sapukan dengan planta dan jam kaya. Lepas tu aku lipat dua. “Embah mana?”

Matanya fokus membaca NST. “Keluar.” Kemudian Along pandang aku atas bawah. Lepas tu dia pandang lagi bawah atas. “Macam ni je?” Jari telunjuknya ditunjukan kearah cara pemakaian aku atas bawah. “Tudung bibik? Sweater? Seluar sukan?”

                “Yang penting tutup aurat.. Fesyen tu nombor dua.” Aku jawab nak tak nak. Malas nak layan abang aku ni. Semuanya salah kat mata dia. “Alaa.. Nak gi medical check-up je pun.. Sini kampung.. Bukannya ada orang nak datang dekat Siti cakap..” Aku pandang muka abang aku dengan penuh ‘ketoyaan’. “Eh, eh baju awak dengan sweater tak matching la nyah!” Aku cakap nada gedik macam aku ni kononnya mak nyah sambil melembutkan tangan macam sotong. “Tak adanya.” Aku keraskan balik suara aku. Jari telunjuk aku talakan kekanan kiri macam jam zam dulu tu.

Roti baru nak masuk mulut. Tiba-tiba je Along rampas roti tu. Ngap! “Hmm... Pandai gak raksaksa ni sapu roti..” Sarkastik je nada suara dia. “Ingatkan pandai buat bilik air je.” Along perli lagi sebab kalau aku masuk bilik air memang tak ingat dunia.

Aku genggam jari aku kuat-kuat lepas tu aku buat gaya macam nak cekik dia. “Orang punya la!! Nak sapu la sendiri!” Tengok tu. Pagi-pagi lagi kalau tak kacau aku tak sah!  “Bak sini!” Aku mintak dekat dia sebab dia baru je makan sikit.

                “Nak ke?” Dia sengaja goyang-goyang roti tu depan aku. “Jap.” Lepas tu sengaja dia jilat-jilat kat permukaan roti tu. “Nah, nak tak?” Dia hulurkan dekat aku.

Eeee!! Geli betul la abang aku ni!! “You!!!! You!! Errrr!! Mother of fish!” Dengan redhanya aku buat satu lagi roti tapi kerusi tempat duduk ni aku jarakan sejauhnya dari si Along ni. Hmmph!! Aku boleh je buatkan untuk dia tapi tunggu la aku makan dulu!

Ha! Ha! Ha! Dia gelak je. “Habis la Selangor nak kena fire dengan seekor raksaksa.. Haha.. Mujur tengah season hujan sekarang ni.” Dia gelak lagi.

Nasib baik la dia yang drive nak bawak aku pergi hospital kejap lagi. Kalau tak.. Err tahu la aku nak buat apa.



                “Along.. Kenapa stop dekat sini?” Kereta Wira ayah aku tu perlahan-lahan berhenti dihalaman rumah kampung dua tingkat itu.

Along tak layan soalan aku sebaliknya dia sengih perli dan terus mendail satu nombor. “Ha.. Aku depan rumah atuk kau ni.. Cepat sikit.”

Berkerut kening aku memandang abang aku yang suka sangat menyakat aku ni. “Say something.. Puh-lease.” Aku tanya lagi sebab tak puas hati. Aku tengah tak tahu apa-apa ni.

                “Ha.. Kau duduk belakang.” Annoy giler nada dia cakap tu.

Aku genggam jari aku rapat-rapat nak mencekik mamat ni. “Eeeee!!! Orang tanya elok-elok ni.” Geram betul aku ngan mamat ni. Wujud rupanya manusia macam ni eh. Ni la ciri-ciri lelaki yang paling aku tak suka!

Grrr!! Aku mengetap gigi. Along senyum nakal sambil menunjukkan jari telunjuknya kearah luar. Aku pun pusing la belakang. Gulp!! Aku terus pusing kearah abang aku dengan muka cuaknya. Aku buat muka marah. “Asal tak bagitahu?” Aku tanya slow.

Dia angkat double jerk. Ayish dah main ketuk-ketuk tingkap. Disebabkan aku terkejut sikit, aku pun toleh kiri iaitu kearah dia. Time tu la Along turunkan cermin tingkap. Gulp!! Wei depan aku ni!!

                “Yish, kau duduk depan.. Kita hantar budak ni dulu baru project.” Along bagi arahan supaya aku ni sedar sikit yang aku ni patut keluar duduk belakang sekarang ni.

                “Yok ah melebu neng umah atuk aku dulu?” Ayish ajak masuk rumah atuk dia.

Along angkat tangan tak nak. “Raksaksa ni kena masuk hospital kul 8. Kang lagi lambat habis kalau lambat masuk.” Aku pandang Along pulak tapi dahi aku ni memang dah main kerut-kerut je dari tadi. Tak semena-mena kedua tangan dia free je cubit pipi aku yang tak berapa nak tembam ni.

“Sakit la!!” Aku terjerit perlahan. Aku nak balas balik tapi Along jauhkan diri dia dengan menolak pipi aku kebelakang sambil tangannya best je cubit pipi aku ni dan tangan aku ni pendek! So, tak sampai la kat muka dia. Aku terdengar abang Ayish gelak. Waaa!! Abang aku memang teruk oo!! Aku dah la pakai macam ni. Terbuat perangai macam ni... Depan Abang Ayish lak tu.

Aku turun buat muka tak tahu malu terus duduk belakang. Tu la Siti, tahu pulak malu main semberono je pakai baju macam ni.. Selalunya main belasah je. Edehh.. Siap kau long!! Tahu la balik ni aku nak buat apa!

                “Siti.. Siti.. So funny. Haha..” Abang Ayish duduk depan sambil menggeleng-geleng kepala kelakar dengan perangai aku la kut.

Adoooii jatuh saham aku.. Aku ni dah la admire kat abang Ayish dari zaman berlajar dulu. Masa aku form one dia form four sekelas dengan abang aku yang annoying ni ambil kos prinsip akaun, ekonomi asas apa semua tu.

                “Sambung degree eh?” Ayish menanyakan soalan dekat aku. Dia toleh sekejap kebelakang. Dia ni relaks dan quite innocent. Yang penting dia hormat gila dekat perempuan! Tak macam typical boys, suka sangat jual ikan!

Aku senyum malu-malu kucing. Jari telunjuk kanan dan kiri dah main sentuh-sentuh each other. Kepala aku tundukkan. “Ermmm.. Haah. Doakan la berjaya.” Aku senyum malu-malu kucing gatal lagi. Tak apa dia dah pusing depan dah pun. Suara aku lembut sikit tak macam cara aku bercakap dengan abang aku.

                “In Sya Allah.. Bolehnya.. Siti kan pandai.”

Aku tersengih lagi dengar dia cakap macam tu. Tak pasal-pasal aku usap kepala aku sendiri. Hehe budak pandai. Tak tidur la nampak gayanya aku malam ni.

Bila aku angkat kepala aku nampak mata abang aku tu dekat cermin tengah pandang aku tajam. Apa?? Tak puas hati ngan aku lagi ke? Aku tunjuk penumbuk kat cermin tu.

                “Gebang je tu Yish, raksaksa mana ada kelayakan nak sambung degree.” Suara dia nada gila menyakitkan hati! Errrr!!!

                “Orang bukan raksaksa la!!” Volume suara aku ternaik balik. Tangan aku automatik terpiat telinga si Along.

                “Adooii sakit la!” Kereta yang kitorang naik ni terlencong kekanan sikit dari jalan raya. “Siti! Along tengah bawak kereta ni!” Along dah start marah.

Ayish gelak je. “Siti, jangan la marah dekat Along.. Dia gurau-gurau je la. Haha.”

Alamak! Jatuh saham aku lagi 10 percent.. Hampagas punya abang.. Kan aku tertunjuk perangai sebenar aku. Adooii.. Sedih woo.. Siap la kau long!!

                “berlajar apa?” Dia tanya lagi tapi dah tak toleh belakang. Abang Ayish ni menjaga sikit batas pergaulannya dengan girl. Tengok nak bersembang dengan aku pun ayat sopan-sopan je. Tapi bila dia bersembang dengan abang aku. Pergh memang tak ingat dunia.

Tapi, tu la yang aku suka. Dulu dia pernah jadi imam dekat sekolah time solat maghrib ke isya’ entah. Lunak je suara dia. Surah nak panjang-panjang je. Aku dengar cerita dia banyak menghafal surah. sendirian berhad lagi tu. Nampak tak? Calon suami soleh tu.. Waa.. Bila la aku nak kahwin dengan dia ni? Hohoho.. Gatal jugak aku ni. Aku usap kepala aku sendiri lagi. Perah santan betul la aku ni.

                “Siti dengar tak? Ayish tanya tu.. Tak payah nak berangan sangat sampai terleleh-leleh air liur tu.” Anak mata abang still dekat cermin depan pandang aku macam nak leser aku.

Tangan aku terus mengelap mulut. Eh tak ada air liur pun? Eeee!! Along tipu aku!! Sengal la abang aku ni!! Aku pandang cermin depan balik aku nampak abang aku tengah tahan gelak. Dia cakap macam tu depan Abang Ayish.. Waa.. asal aku dapat abang macam ni?? Jatuh lagi saham aku.

Err.. Rasanya orang selalu tanya study apa and dekat mana kan? Aku tak dengar soalan Abang Ayish tadi. “Err.. Orang ambil Optometri dekat Puncak Alam.. Doakan eh.” Tengok aku mintak dia doakan lagi. Ye la, antara dia dengan abang aku.. Aku rasa doa abang Ayish ni lagi makbul dari abang aku sendiri.

                “Ameen, bakal jadi doktor mata la ni eh?”

                “In Sya Allah.. Mudah-mudahan.” Tengok? Aku pun rasa tiap kali bersembang dengan dia ni aku dah macam wanita solehah je. Sikit-sikit aku sebut nama tuhan. Alhamdulillah. Ha see? Otak aku pun berzikir. Tak macam abang aku ni. Sikit-sikit aku nak cakap benda tak elok je. Hohoho.

                “Dah, Siti.. Kau dah boleh keluar sekarang. Dah sampai dah. Shuh.. Shuh.. Get out.” Along suruh aku keluar tapi cara dia macam nak halau anak kucing je.

Eh, alaa.. Kejapnya sampai. “Along tak temankan Siti ke?” Kalau Along teman mesti la abang Ayish teman sekali kan? Hehe.. Ish Astagfirullahalazim.. Aku kan nak jadi wanita solehah.. Niat dah lain tu. Ish, ish..

                “Tak ada sapanya yang nak culik kau kat hospital ni.. Dah shuh.. Shuh.. Pergi main sana. Dah settle nanti call aku.” Lepas tu elok je Along tinggalkan aku dekat depan bilik mayat yang punya jauh gila dari tempat yang sepatutnya. Bilik mayat tu.. Chop! bilik? Mayat? Err meremang bulu roma aku. Along ni melampau betul!!



Dalam pukul 10 pagi tu aku balik dengan kawan aku. Sebab abang aku tak nak ambil aku. Dia kata dia ambil aku balik time sesi petang punya nanti. Hampagas punya abang!! Mujur aku tak boleh solat.. Aku tolong Embah atau malaynya orang panggil nenek aku ni memasak. Salah tu, aku tolong sediakan bahan je. Aku mana la pandai masak-masak ni. Kacau-kacau tu boleh la.

May be sebab aku dah tak ada emak kut? Balik rumah atuk aku ni pun jarang. Selalunya aku duduk Kapar tu bertiga je dengan abang ngan ayah aku. Semua single. Memang single la kehidupan aku. Muahaha. Kitorang selalu order luar je. Rumah pun asal selesa dan bersih sudah. Kemas tak kemas tu nombor dua.

Akhirnya lepas aku check urine test, X-ray segala bagai aku disyaki sihat wal-afiat. Ha tu la aku dah cakap awal-awal kat doktor tu aku ni sihat tak ambil dadah or rokok tu dia tak percaya. Nak gak check semua benda. Hehe. Yang paling tak best tu time sesi petang. Lama gila nak mati!!! Errr... Ha! dah sampai pun abang aku ni.
               
“Honk! Honk!”

Aku melambaikan tangan. Lepas tu bila aku sampai sana aku nampak Abang Ayish yang drive. Si Along ni best je tidur. Geram aku tengok abang aku seekor ni.

                “Lama dah tunggu?” Ayish tanya dekat aku. Ye la nak tanya siapa lagi? Dah aku je yang tengah celik mata time ni.

                “Tak lah... Biasa-biasa je.. Hehe.” Okay, aku tipu sebenarnya. Baru tadi aku berniat nak gigit kepala abang aku sebab dah lambat 20 minit tunggu dia! Aku pandang Along. Dia nampak macam neutral bila time tidur. Time waktu macam ni je dia nampak macam budak yang sangat baik. Time lain nak sakat aku je kerjanya. Aku senyum. Aku sayang sangat dekat abang aku ni yang sebenarnya tau.

                “Tak panas ke pakai sweater? Hospital tu dah la tak ada aircond..”  Dia tanya aku sebaik je aku masuk dalam kereta.

                “Tak lah... Biasa-biasa je. Hehe.” Aku tipu gak sebenarnya. Wei mesti la panas! Dah la sweater ni warna hitam! Tebal lak tu! Lepas tu kena lak tunggu berejam lamanya. Kipas pun slow semacam je.. Ni la akibatnya aku tak bawak baju lengan panjang langsung balik rumah nenek aku. Edehh. Tak pe pengajaran buat diri sendiri. Sebenarnya aku pun tak jangka yang aku buat medical check up kat sini.

                “Tadi buat apa?” Aku tanya Abang ayish lak. Asyik dia je soal aku.

                “Ada la..” Jawab dia main-main.

                “Alaa, itu pun nak berahsia ke?” Aku nak tahu jugak apa project abang aku ni sampai tak menyempat nak ambil aku time tengahari tadi.

Dia geleng kepala. “Nanti tanya Hadi ye.” Kereta diberhentikan sebab lampu isyarat tengah merah. “Nanti kalau dah belajar, niat kerana Allah tau.. Jangan sebab exam, sebab nak kerja.”

Pandai abang Ayish ni tukar topik dengan bagi tazkirah free ye? “Ye.. Ye..” Jawab aku tak puas hati.

Dia gelak-gelak dengar aku macam tak puas hati. “Tahu tak apa beza kita study coz of Allah dengan study coz of exam or work?”

                “Sama je.. Cuma dapat pahala lebih la kalau niat kerana Allah.” Eee kenapa nak berahsia dengan aku ni? Ngada-ngada betul la Along ni! Abang Ayish tak apa.. Dia exception.

Haha.. “Boleh la satu markah.”

                “Satu je?” Naik kening aku. Bagi la lapan ke lapan puluh lapan ke markah tu.. Banyak sikit.

                “Kalau kita study sungguh-sungguh kerana exam. kita akan lulus dengan cemerlang.. Kalau kita study sungguh-sungguh sebab nak kerja.. kita akan dapat kerja.. Tapi lepas tu semua ilmu yang kita belajar akan hilang.. Kira macam kita dah muntahkan dekat kertas exam segala yang kita study tu... Macam majoriti bebudak zaman sekarang.. Bagi diorang ‘berjaya’ tu Cuma atas paper.” Dia diam sebentar. 

“Kalau kita study sungguh-sungguh sebab Allah.” Dia senyum tapi kepala fokus kat arah depan. Gila kau nak senyum kat aku? Dia tengah drive tu. Silap hari bulan boleh mereng aku ni terdesak sangat nak tengok senyuman dia tu. “Kita akan dapat semua.. Kita dapat berjaya dengan cemerlang.. Kita dapat kerja.. Kita dapat apply kan apa yang kita belajar dalam kehidupan.. Kita tak lupa dengan mudah apa yang kita study.. Dan kita bukan setakat berjaya atas kertas je... Kita berjaya dunia dan akhirat.”

Haah.. Dulu aku belajar pun sebab aku nak orang look up dekat aku. Sebab dunia ni desak budak-budak jadi pandai hanya melalui paper. Tak caya? Kalau result teruk semua orang tak pandang. Kalau result bagus, semua orang nak puji-puji. Mentaliti orang zaman sekarang. Macam la kalau pandai atas paper tu boleh buat kerja? Macam la orang yang teruk resultnya atas paper tu tak ada masa depan? Mungkin diorang jenis practical and not theoritical semata-mata? Please la open minded sikit.

                “Bila study nanti jangan menghafal buku lak.. Yang penting fahamkan main point. Kalau kita faham.. Automatik kita akan terhafal sendiri.. Trust me... Bila soalan pusing macamana pun.. Kita boleh jawab dengan senang sebab kita dah faham basic.” Dia bagi nasihat lagi. Bagus betul la Abang Ayish ni..

Aku cadangkan dia jadi pakar motivasi la kalau macam ni. Tapi lagi bagus kalau dia jadi husband aku. Boleh nasihatkan aku hari-hari.. Huhu. Masuk dua puluhan ni hormon menggatal aku makin melampau-lampau la.. Edehh.

Betul.. Aku tengok kawan-kawan aku semuanya hafal sebijik-sebijik dalam buku. Bila twist sikit dah mula meroyan pening kepala tak tahu nak jawab apa. Aku mengangguk banyak kali kira setuju la maksudnya. Ala, bukannya abang Ayish nampak pun. Ya Allah tolong la bagi aku kahwin dengan abang Ayish.. Tolong la.. Tolong la.. Semoga dia jodoh aku.. Ameen. Aku tadah tangan. Mana la tahu time-time macam ni doa aku termakbul kan? Fuh! Fuh! Aku main tiup-tiup.

                “Kau tengah jampi apa tu?” Suara Along perli semacam dengan mata yang sengaja disepetkan dan bibir tertampal dengan senyuman sinis.

Errr?? Tak pasal-pasal tangan aku tertumbuk hidung dia, terkejut punya pasal.

                “Adoooiii!!” Along meraba-raba hidungnya. Sakit woo. “Eee patah hidung aku.. Kau ni pahal Siti?” Kedudukan hidungnya dibetulkan. Kononnya patah la tu. “Ishh.. Raksaksa ni jeles ngan hidung aku ke apa?”

Setan tua ni dah terbangun? Bulat mata aku memandang pak cik seekor ni. Tengok tu, perli aku lagi! “Siapa suruh buat orang terkejut.. Mana la orang tahu.”

Ayish gelak je tengok drama adik beradik yang dah macam kucing dengan anjing ni. “Di, adik kau dah solat ke belum?”

Aku tengok pemandangan luar tingkap. Eh, hala KS ke? Aku ingatkan nak hantar aku balik terus rumah Embah. Patut la lama semacam kitorang sembang.

                “Dia tengah honeymoon dengan best friend dia.” Senada suara along menjawab soalan abang Ayish.

                “Ooo.. Terus singgah Pizza la ni..” Signal kanan diberinya sambil mengetuk-ngetuk stereng.

Aku angkat kening tak faham. Apsal aku seorang je yang benak sangat dari tadi ni? Nak cakap aku makan semut tak ada la pulak.. Kalau ada pun bulan lepas, itu pun sebab aku ter tak sengaja. “Along cakap apa ni? Bila lak orang honeymoon dengan best friend orang nya?” Ni yang aku blur semacam ni.

                “Nak tau gak ke?” Tanya Along serius.

                “Nak la.” Ngada-ngada betul! Bagitahu je la.

Abang Ayish yang tengah pusingkan stereng kekanan tahan gelak je. Apanya? Wei aku tak faham ni!! “Cakap je la long!”

Dia main jari telunjuk suruh dekatkan telinga aku kat mulut dia. Pun kena berbisik ke?

                “Datang bulan lah! Kau kan tengah teeeeeet.” Dia cakap macam nak berbisik dekat aku tapi volume suara tu kuat tak ingat dunia. Dia ni tak rasa berdosa langsung ke?? Tu abang Ayish kat depan tu!!

Wei!! Malunya aku!! Aku baru nak tumbuk hidung dia tapi dia dah selamatkan diri awal-awal.. Hampagas betul! Aku pandang abang Ayish.. Waa malunya.. Dia tengah tahan gelak tu. Waaa saham aku jatuh lagi!!



Keluar dari kereta tu aku nampak kucing.. Dan!

                “Haaachiu!! Haaachiuu!!” Along pusing belakang iaitu tempat aku tengah berdiri sekarang ni. “Haaachiu!!” Along tiba-tiba je terus melompat keatas boot kereta. Kelakar giler gaya dia melompat tu. Macam nak bersilat pun ada gak. Hidung dia dah merah, mata dia dah mula berair gila. “Haaachiu!! Siti!! Haaachiu!! Kucing tu!! Haaachiuu!! Jauh!! Haaachiuu!!”

Aku tahan gelak je tengok abang aku bersin. Nak mintak tolong aku jauhkan kucing tapi marah-marah aku lak. Padan muka!! Puas hati aku. Muahahahaha. Sengaja aku dekatkan lagi jarak dia dengan kucing tu.

                “Haachiu!! Ayish!! Haaachiu!! Haaaachiuu!! Kucing!! Haaachiu!! Haaachiu!!” Makin teruk gila dia bersin.

Abang Ayish menggeleng kepala. “Siti, letak kucing tu jauh-jauh. Hadi tu dah bersin melampau-lampau dah.”

Di sebabkan abang Ayish cakap macam tu, aku pun letak la kucing tu jauh-jauh. Lepas tu kitorang gelak berdua. Jahat jugak sebenarnya abang Ayish ni. Muahahaha rasa macam nak rakam je along tadi! Agak-agak tak puas hati dengan dia boleh aku tengok balik video. Haha!!



Dah abang aku belanja pizza ni. Aku kena la bedal betul-betul.. Tapi mujur ada abang Ayish.. Terpaksa la aku makan dengan penuh adab. Tapi tu mula-mula je, Lama-lama aku lupa diri dan jadi diri sendiri balik. Memang banyak gak la aku bedal. Fuh!! Sedap ooo.

                “Long, kau mimpi apa baik sangat nak belanja orang ni?” Aku tanya abang aku sambil mengacau-ngacau sup mushroom campbell dengan garlic bread.
               
“Bila lak aku belanja kau? Ni aku belanja Ayish je.. Kau tu menyibuk join sekaki ada la.” Muka dia yang toya semacam tu aku tengok kecik besar-kecik besar je.

Jari jemari aku yang kat bawah meja ni dah main mari berdansa dah rasa macam nak cekik leher dia tu! Aku pandang dia tajam dengan pipi aku sengaja kembungkan sikit sebab aku rasa macam nak mengamuk je sekarang ni!

                “Tak la, Hadi ni gurau je.. Siti jangan la nak marah. Kita tengah have fun kan sekarang ni tengah nak raikan Siti masuk U minggu depan.” Abang Ayish senyum segaris sambil menyinggul siku dekat abang aku banyak kali.

Aku pandang abang aku pulak. Rasa macam terharu gila! Tak sangka abang aku ni masih ada ciri keperimanusian rupanya.. uhuk-uhuk.. Thanks Allah. Abang aku ni masih sayang rupanya dekat aku. Uhuk-uhuk.. Aku pandang muka Along dengan penuh keterujaan tapi abang aku pandang tempat lain. Muka dia macam berbahang je.  Malu ke Long?

                “Mana ada!” Along menafikan tapi muka dia macam tengah malu-malu je. Dahi berkerut semacam. “Aku dah lama teringin nak makan pizza. Buat apa nak bazirkan duit belanja raksaksa ni.”

Eeeee!!! Naik balik suhu tak puas hati aku. Along ni demon punya sedara devil betul la!

Ayish gelak-kelak. “Korang ni cute la.” Ha! Ha!

Turun  balik suhu aku.. Fuhhh mujur ada abang Ayish! Aku mengelap dahi yang kononnya berpeluh. Terasa relaks balik.

                “Apa yang cutenya?” Along menceduk lasagna lalu digigit masuk kemulut.

                “Dua-dua sengal. Haha!!” Muka angel abang Ayish tu happy je cakap aku ni sengal?!

Hancur wei hati aku!! Ni semua pengaruh Along la ni abang Ayish jadi macam tu! Salah Along!! Wuwu sedihnya hati aku wei.. Aku tarik muncung. Dah la malas nak makan. Pinggan aku tolak kedepan. Tengah period ni aku memang emo sikit. Abang aku ni teruk betul la! Saja je jatuhkan saham aku depan abang Ayish!

Suasana diam seketika. Aku dengar Along sembang-sembang dengan abang Ayish. Lepas tu diorang diam pulak.

                “Err, Siti merajuk ke?” Along tanya.

Aku berpeluk tubuh. Tak nak buka mulut! Hati tengah bengkek!

                “Err.. Okay la.. Along salah.. Tak syok la orang tu diam je.. Ni kan nak celebrate dia.” Suara Along macam sedikit merayu nak pujuk aku.

Aku diam lagi tapi bibir ni tahan senyum.

                “Hmm.. Along dengan Ayish ada hadiah nak bagi ni.. Err.. Dah la tu Siti.” Suara dia dah separuh merayu dah minta aku sejuk. “sorry laa.. Intan payung oii..” Along dah main garu-garu kepala tak tahu nak buat apa. “Wei Yish, kau pun tolong la pujuk dia!” Slow je suara abang aku minta abang Ayish pujuk aku.

                “Dah la tu Siti. Tak best la emo-emo macam tu.” Lembut je dia cakap macam tu.

Cair terus marah aku ni. Terus aku senyum ear to ear menghadap diorang berdua. “mana hadiahnya?” Aku buat-buat tadah tangan. Aku nampak abang aku macam tak berapa nak puas hati dengan aku. Ye la dia pujuk dari tadi aku buat bodoh je tapi abang Ayish cakap sekali je aku terus okay. Haha siapa suruh tak bagi kasih sayang yang secukupnya dekat aku!

Pffft!! Plastik kecik gambar jenama apple dihulurkan dekat aku. Fuyooo!! Dia bagi aku Apple ke? Aku buka plastik tu aku nampak kotak Sony Xperia. Cehh, indah khabar dari rupa. Apasal la  taukey kedai kasi plastik gambar Apple? Lulur hati aku tau! Tapi Xperia pun okay gak. Aku suka.

                “Aii? Macam tak suka je?” Along macam tanya tapi nada macam perli je.

                “Tak la.. Orang suka je.” Memang la aku kena suka. Dah orang bagi smart phone. Nak-nak free lak tu. Abang aku ni buat kerja part time je time tengah cuti sem tadi. Berlajar pun tak habis lagi. Kitorang bukannya kaya pun. So, kalau bersusah payah cari duit tu lepas tu beli benda alah ni memang la rasa precious giler.

                “Along belikan eh?” Aku buka box tu. Phone yang lebih kurang besar dengan Apple tu aku godek-godek.

                “Ayish nak share duit dengan Along.” Dia menjawab malas. “Sorry la, Along tak kaya.. Mampu belikan Neo je.” Ayish yang duduk sebelahnya hanya tersenyum kelakar dengan along yang agak lemah lembut sekarang ni.

Aku senyum segaris. Dua orang yang aku sayang belikan aku phone ni. Lagi la aku suka. Harga tu nombor dua. “Ooo Kiranya dari pagi tadi Along keluar carikan phone la eh?”

                “Tak ada maknanya aku nak bazirkan masa dari pagi tadi beli benda alah tu..” Mood Along yang sebenar dah keluar dah. Jujur je dia jawab. Cuba la tapis sikit bagi aku terharu ke apa ke.

                “Habis tu?”

Along pandang aku tak puas hati. “Hish budak ni.. Nak kerja polis ke apa? Menyoal je kerja macam aku ni buat salah je..” Gumam Along perlahan.

Wei Aku dengar tu! Aku pandang Along tajam. Merajuk balik baru tahu!

                “Ayah suruh beli laptop untuk cik Siti kita ni. Senang sikit nak buat assignment ke apa. Along pergi KL pagi tadi cari yang mana sesuai sekali lepak-lepak dekat sana. Dah? Memuaskan tak jawapan tu cik inspector gadget oii?” Panjang lebar dia jawab dan bibirnya terlekat dengan senyuman tak berapa nak ikhlas.

Waaa.. Dapat lappy sekali!! Waa gumbira nya hatiku!

                “Hadiah ni untuk Siti pakai dengan sebaiknya dalam kehidupan. Guna untuk buat benda berfaedah. Untuk belajar tau.” Abang Ayish bagi nasihat lagi.. Walamak calon imam ku! Cam ni la!

Aku angguk-angguk kepala. “I will!” Aku angkat tangan kanan. “Promise lah!” Aku senyum je. Rasa bersemangat gila nak masuk study ni! “Ooo by the way kan.. Orang dah dapat idea nak bagi nama apa dekat phone ni.”

                “Apa dia?” Abang Ayish tolong tanyakan sebab abang aku macam dah malas nak layan aku yang banyak mulut ni.

                “Nama phone ni ‘Near’.” Aku sayang sangat-sangat dekat phone yang berwarna putih ni. Aku nak jaga betul-betul!

                “Phone pun nak bagi nama ke?” Aku ingatkan mamat tu dah malas nak layan aku. Sempat lagi dia perli aku tu.. Err Along!

Aku pandang Along geram. “Mesti la ada nama! Sebab dia ada value tersendiri taw!” Aku genggam phone tu macam benda ni sangat berharga dekat aku. “Orang yang paling dekat dan paling Siti sayang kasi!” Opppss.. Aku pandang abang Ayish. Fuhh dia tak faham. Apsal aku terlepas cakap ni? Terasa macam aku celup muka ni dekat kolam yang dipenuhi dengan air minyak cap kapak lak.. Merah..
               
“Suka hati la labu..” Along menjawab malas sambil menghirup ice tea.

                “Err unta terbang!” Aku tunjuk dekat arah tingkap belakang diorang tu dengan muka panik gelabah semacam. Tapi abang Ayish sorang je yang tertipu dia pusing belakang pastu pandang kearah aku semula. Yang abang aku lak macam nak marah aku sebab aku bagi gebang yang sangat tak logik.

                “Mana ad..”

                “Siti ni tipp..”

Click! Aku tangkap gambar first untuk phone ni. Hehe dengan segala hormatnya saya merasmikan dengan muka sorang macam nak mengamuk versi perli tak terhabis tu dan sorang lagi muka innocent tertipu dengan unta yang boleh terbang? Ni la angel and devil yang paling aku sayang lepas ayah. Err Embah aku pun dalam list yang sama.

                “Ngopuro akeh-akeh yo.. Hehe.” Sorry. Hehe.

Appreciate la dengan nikmat yang kita ada tapi selagi boleh di upgrade, silakan. Apa salahnya untuk forward tapi kena la based on syara’.


























No comments: