Monday 14 January 2013

Approaching Him


                “Auni!!” Mai dah jerit-jerit nama aku dah dekat lima kali dah, tapi aku buat badak je.

Hai, mak cik seekor ni la kan. Mai datang menghampiri Sara sambil mencekak pinggang. Mata ni kalau boleh keluar leser dah lama Innalillah la kawan aku seorang ni. “Wei, Mak cik terhormat! Kita ni dah terlebih lambat nak pergi tusyen kau tahu?”

Sara senyum tiba-tiba. Yes! Aku buat muka excited. “Pukulan cantik!! Berusaha lagi!!” Bisik ku perlahan. Entah semut mana yang lalu dekat situ entah dengar entah idak. Mata ni tak boleh lari dari tengok mamat yang mata tak berapa nak sepet tu main tenis. Dengar cerita tak lama lagi dia akan masuk perlawanan tenis peringkat negeri.

Mai dah tarik muka geram. Hujung tangan Sara ditariknya. Memang perempuan ni dah naik gila meroyan kalau nampak aje mamat sekolah tu. Kononnya ‘enchanting to meet him’ Kejadah betul la dia ni.. Boleh pulak sekolah yang tak berapa sama level dengan kitorang yang punya elite ni dia tersuka? Budah Sara ni dah la best student sekolah kitorang.

Minah tu macam dah tak boleh nak gerakkan badan dari tempat tu. Nyorok disebalik rimbunan pokok-pokok. Apa motif la budak ni?

                “Wei, wei ada awek cun usha kita la! Woo.. Wooo.. Sini la cik adik.” Ramai budak-budak lelaki disitu tersedar dengan kehadiran Sara dan Mai. Dah Mai berdiri siap jerit-jerit nama aku, memang komfem la kantoi kan. “Adik, abang tengah free ni.” Siap ramai student yang dalam kelas pun main keluar kepala. Batak sungguh! Bang berapa tahun tak jumpa perempuan? Tu la memang nasib kau la jang duduk boys school.

Cepat-cepat Mai tarik Sara ajak chiou. Mujur budak Sara tu dah habis mesmerized. Apalagi, sedar-sedar kaki terpaksa buat larian pecut 189 meter petang tu. Pecut la wei!!

Fuh.. Fuh.. Letih gila meredhakan diri main lari-lari tadi. Kalau sekolah kitorang tahu si best student elite school main skodeng-skodeng boys school tadi tu.. Tak ke kecoh. Dah la sekolah tu popular je dengan masalah displin. Pernah je catat nama dekat surat khabar diorang ni. Tapi benda yang gempak-gempak pasal sekolah ni pun banyak jugak, dari sukan ke akedemik sampai la reka cipta yang kadang kala agak menggugat ranking sekolah kitorang. Kira dah pangkat rival dah. Tu la siapa suruh sekolah ni dibuat dekat-dekat dengan sekolah kitorang? Tak ke haru nanti parents Sara sekali dengan sekolah-sekolah sound si Sara ni?

                ”Puteri Sara Auni.. Please la aku rayu dekat kau.. Tak luak wei kalau kau hilangkan je perasaan kau tu kat mamat tu. Sekolah kita punya la ramai student lelaki yang bapak kaya gedabak lapan ratus kali ganda dari mamat tu.. Lagipun, mamat tu cina.. Dah pupus ke lelaki melayu sampai kau desperate tersuka dekat dia?” Mai meletakkan kedua belah tangannya buat gaya merayu siap melutut lagi minta kawannya itu sedar.

Aku senyum segaris sebelum membuka mulut. Keringat peluh didahi di lapnya. Maklum la tadi lari tak ingat bima sakti. “ Ain Maisara.. Thanks risaukan aku.” Aku senyum lagi. Rambut yang diikat panjang itu dibetulkan.

Respond dia macam tu je? Tu jawapan ke apa tu? “Kau tak nak give up ke? Dah la skodeng je kerja.” Tapi untung skodeng je, buatnya dia confess kat mamat tu. Lagi kecoh dunia. Mai dah garu-garu kepala. Bak kata cerita shakesphere, Romeo mana boleh hidup bersama dengan Juliet! Mati bersama boleh la. Bukan apa, aku takut kang tiba-tiba sekolah main tarik balik biasiswa budak ni sebab nak bergaul dengan orang yang bermasalah sosial. Family aku ni lak tak ada la kaya sangat, lagi-lagi tengah zaman ekonomi sesak tak cukup nafas ni.

Kepala digeleng sambil senyum. Reaksi wajah aku kembali bersemangat. “Dah la, dapat tengok sekejap tadi pun dah okay.. Jom la pergi tusyen. Kata dah lambat tadi.” Relaks je Sara cakap macam tu. Jam jenama pasar malam ditangan sebelah kirinya dikerling sekilas. Erk?? Rasa macam nak terkeluar je bebola mata ni. The heaven?! “Wei!! Kita dah lambat sangat ni!” Suara terus panik.

                “Itu la yang aku cakap dari tadi.” Mai sengih-sengih geram dengan dahi dah habis berkerut nak makan orang depan dia ni, yang boleh berlagak cool tadi. Kepala Sara diketuk sekali dua.

Sara dan Mai dah pandang satu sama lain.. Mula-mula berjalan macam biasa.. Relaks la.. Relaks.. Laju sikit.. Laju banyak.. Tak boleh wei! Kita kena pecut lagi!!



Sara dah mengeluh buat kali keberapa entah dekat meja tu. Doooii!! Terus dia geleng-geleng kepala. Kemudian pipinya ditepuk-tepuk sekali dua. “Berusaha!” Kedua tangannya digenggam. Dah aku mesti bersemangat. Rambutnya elok je ditocang dua. Baju T-Shirt putih lengan pendek sekali dengan Jeans kelabu.

Tiba-tiba ada lak tin air Soya yang sejuk tu entah dari planet mana muncul terus hinggap dipipi Aku.

                “Ooo.. Sejuk!” Terkebelakang aku setapak dua. “Kau ni tok sidang! Buat aku terkejut je.” Aku mula rasa macam nak naik angin tapi mujur orang depan mata ni member baik aku dari zaman baby dulu.  

Coed dah main gelak-gelak dah tak ingat dunia. “Yelah Datin..” Dia sambung gelak lagi. “Terkejut macam nenek kebayan.. Tak jadi orang nak tackle.”

Aku rasa tangan aku ni ringan je nak bagi backspin blow dekat dia. Pandang rendah betul dekat best student macam aku. Ingat senang ke nak dapat title tu? Kena pandai semua tahu tak?! Sampai dekat rumah pun aku kena belajar Aikido, kendo segala tu. Tapi aku champion dekat kendo je la. Dengan pelajarannya lagi. Hari-hari kena beleter dengan family. Diorang tak nak markah aku jatuh. Takut biasiswa kena tarik. Tapi yang naik gila meroyan belajar tu aku bukannya diorang. Cehh!

Coeducational betul la mamat ni! Patut la masuk school yang mix boys and girls dia ni. Nama pun dah Coed! “Kenapa kau, datuk bandar?”

                “Kahwin jom? Aku tension asyik kena hadap buku je.” Coed ajak kahwin. Tapi aku tahu tu main-main. Sebab mamat ni asal kena paksa hadap buku je, perkataan tu dah kira wajib keluar dari mulut dia. Tak kira la dengan sesiapa pun tapi kena jantina perempuan la.. Pernah je dia ajak maid dia yang umur masuk setengah abad tu kahwin. Orang gila tepi jalan pun dia jadi ajak. Tak ke sawan namanya tu? Semua perempuan dalam dunia ni semuanya dia nak ajak kahwin. Buatnya perempuan tu terima betul-betul, Aku kena teman mak dia la hantar bapak dia pergi IJN gamaknya.

                “Jom la kahwin puan seri!” Coed ajak lagi. Dia dah melutut buat gaya nak melamar macam cerita-cerita inggeris dah. Tapi box cincin tu dia tukar jadi buku. Mengong betul la kepala hotak dia ni.

Nampak sangat mamat ni dah tak ada kerja lain selain ajak orang kahwin kan? Kasihan.. Rupa dah ada, Duit pun banyak.. Eh biar aku betulkan balik statement aku tu.. Duit pama dia dah la banyak gedabak. Tapi nak buat macamana kau tu budak lagi. Walaupun ikut syarat kau dah layak kahwin tapi berdasarkan umur je la. Ikut betul-betul kau kena puasa hilangkan nafsu dulu. Poket kosong.. Tolong la bang!

Aku gelak je. “Jom la kahwin dato’.. Saya sudi je.” Layan aje drama sadis mamat ni.

“Yeay! Yeay! Hoooyay!” Coed dah main lompat-lompat gembira. “Dah sambung balik baca part Newton law ni lak.” Muka dia serious balik. Ha kan aku dah cakap budak ni mengong. Tu la dalam kelas cikgu mengajar dia tidur. Tusyen dia tidur. Tidur pun dia tidur. Asal malam layan CS, Dota, yang terkini prototype 2. Jap biar aku cakap kasi clear. Dia tidur sambil buka mata okay? Tu yang cikgu tak pernah sound dia. Nak-nak mak bapak dia ‘penyumbang ekonomi’ kuat dekat sekolah tu. Ranking dia lak tak pernah jatuh. Nak kena pang sejibik ngan mak bapak dia, heh try la jatuh.

                “Sengal la Newton ni.. Buat semak kepala aku je kena fahamkan formula dia yang  one two three.. Err.. Asal dia ni hidup?” Ha hormon marah dia lak keluar. “Rasa macam nak back masa lalu je, jadi assassin bunuh semua orang yang keluarkan fatwa-fatwa semak kepala ni..” Coed bebel sorang-sorang dah mengalahkan mak nenek dah aku tengok.
Budak-budak betul la Coed ni. Tiga.. Dua.. Sa..

                “Sara, Jom laa.. kahwin dengan aku.. sikit je lagi aku nak masuk Tanjong Rambutan..” Coed dah main messy-messy kan rambutnya.

Wei malu aku duduk semeja dengan dia ni. Sara buat muka toya. “Dah la tu.. Kau tutup la buku tu. Nanti aku bagi la formula aku yang dah habis ringkas aku buat kat kau...” Apala nasib dapat member macam dia ni. “Aku ajak release bukannya ajak semakkan otak dengan buku.. Err Tension betul la dengan kau ni orang biasa!” Ha dah turun pangkat dah si Coed ni. Elok aku panggil dato’ tadi terus turun jadi orang biasa.

Mai datang letak makanan. “Dah, Auni biar aku layan mamat tiga suku ni bagi pihak kau sekejap.. Pergi la beli makanan lak.”

Mujur ada Mai.. Kalau tak berlapar la aku ni jawabnya. Dah la buang air liur free-free cam tu je. Cuba bagi upah sikit.. Walaupun kau akan belanja kitorang bowling kejap lagi.

                “Kau ni Co, beragak la.. Si Auni tu dah la dekat tiga minggu tak jumpa buah hati.. Kau lak tambahkan lagi masalah dia..”  Mai membetulkan rambut short bob style dia elok-elok sebelum ambil tempat duduk disebelah aku.

Suka je mulut Mai ni panggil mamat yang aku pun tak tahu namanya tu buah hati aku..  Sara geleng kepala. Aku terus bangun nak cari makanan lak dekat celah food court tu. Pusing sekali. Nak makan apa ea? Pusing sekali lagi.  Aku pusing ni bukan takat food court tau, sekali kat kedai-kedai bun kat dalam jusco sekali aku pusing tapi yang terdekat la.. Tak kan nak naik tingkat atas lak? Dengan duit yang aku bajet paling mahal pun makanan tu RM5.00 campur air sekali ni layak beli apa? Haa kedekut kan aku ni? Kalau ikutkan hari-hari aku bawak bekal pergi sekolah. Ye la.

Family aku bukannya kaya macam Mai  dengan Coed tu. Diorang tu selalu je nak belanja aku tapi.. Tak syok la guna duit orang. Babah aku tu kerja setakat kuli batak je dekat shiping company.. Mak lak cikgu sekolah rendah. Adik beradik aku lima orang.. Ha tak ke senak perut tu kalau aku belanja pun kena sama taraf dengan budak-budak elite sekolah tu? Serba salah lak aku nak minta babah ngan mak duit semata-mata nak enjoy gini. Dah bagi keluar pun aku dah rasa habis syukur dah.

                “Which one? Tennis or I?” Suara seorang gadis macam sebaya aku berkata dengan lemah gemalainya macam merayu lak.

Meremang bulu roma aku dengar suara habis gedik macam tu. Tengok sikit muka? Aku pusing belakang. Erk?? Mamat mata tak berapa nak sepet tu la dengan seorang perempuan cina. Adooi, rasa macam nak ketuk je kepala perempuan tu dengan mop bangla yang tengah buat kerja sana tu. Main peluk-peluk lak bakal balak aku tu.. Errr!! Tak boleh jadi betul ni! Sara datang menghampiri.

                “Wendy, please don’t do like this to me.” Mamat mata yang tak berapa nak sepet tu menepis tangan perempuan yang namanya Wendy la kut tadi macam aku dengar. Good! Sara tengok penampilan mamat pujaan hatinya tu atas bawah.. Pergh baju dia Burberry Men, Seluar Guess, Kasut Pedro, topi nak Nike je.. Jam tangan G-Shock warna hijau.. Leher siap ada beats warna biru lagi tu. Ni budak sekolah ke boss company?? Kaya bapak la! Err, Aku tahu Semua jenama ni pun sebab budak dua ekor tu suka bawak aku window shopping. Setakat temankan diorang beli aku mampu la. Diorang siap offer nak belanja aku lagi tapi.. Hee~ macam biasa la, aku memang tak suka guna duit orang. Diorang bukan kerja pun. Tu duit parents diorang kut.

Muka perempuan tu macam tak puas hati. “Chopp!! Chop! I thought that I’m your girlfriend..” Chop.. Chopp.. Sini aku kasi chop sikit kat muka kau, siap turun tanda tangan lagi. Muahaha. “But I just want to hold your hand.. You then changchungchangcheng.. Bla.. Bla..” Rambut perempuan ni walamak wei dah pusing-pusing macam tali telefon lama dah aku tengok. Okay aku tipu.. Rambut dia ala-ala princess, siap perang-perang lagi tu. Kulit badan dia putih melepak macam typical Chinese la tak kan kuning langsat cam aku lak?

Alamak.. Dia merapek bahasa cina lak.. Speak je la BI macam tadi boleh gak aku faham..

Lelaki pujaan hati aku yang tinggi nak dekat 180 cm tu lak relaks je menjawab, walaupun muka dia macam rimas sikit dengan minah Wendy tu. “Chengchungchang.. Bla..”

Sara dah buat muka toya. Tapi tak faham-tak faham macam tu gak dia tetap setia hujung nyawa dengar je perbualan diorang tu. Rasa macam menyesal lak aku tak belajar bahasa cina. Rasa macam ilmu bahasa german yang aku belajar tu macam ta boleh dipakai je sekarang ni. Dooii.

                “Chungchangchung... Bla..Bla.. Bla..” Perempuan tu dah buat muka sedih.

Lelaki pujaan hati aku tu macam malas nak layan dengan kerenah tahpape perempuan tu. Siap buat muka toya macam aku ni lagi. “We.. You and I break up je la. Senang cerita.”

Erk? Boleh lak drama cina jadi melayu? Dia macam tahu-tahu je ada orang tak faham bahasa dia mintak dia translate. Cakap Bi pun aku faham la.

                “What?!” Wendy tu macam terkejut katak je. Mata dia bulat memandang pujaan hati aku. Eii.. Aku belasah gak minah ni kang. “Alan Lee! Look into my eyes.. Say that word again!” Ooo. Nama mamat tu Alan Lee.. Pergh nama pun dah macam adik beradik Lee Cooper.. Mini cooper gitu. Patut la macam kaya. Apa aku merapek ni? Nama aku siap ada word puteri lagi tapi tak kaya-kaya pun.. Okay teori ni tak leh pakai.

Alan macam dah malas gila nak layan. “I cakap, kita nak putus.. Ada faham?” Wow.. Ni dah tukar hundred percent drama malay ni.

Wendy dah mula menggugurkan air matanya. “But.. Why? What’s wrong with me?” Slow je suara dia. Aku dah garu-garu kepala. Kesian lak. Chop.. Okay giliran aku lak minta chop. Apsal aku ni elok je berdiri dekat sini dari tadi? Elok je jadi penonton setia tengok drama campur-campur bahasa ni.

Alan angkat tangan tanda ‘sekejap ae’. Lepas tu elok je dia dekatkan diri dia dengan aku. “My Girl.” Dia cakap kuat sambil tunjuk kearah aku. Aku apa lagi ternganga la dekat situ. Mujur aku ni tak pakai gigi palsu, kalau pakai rasanya dah selamat jatuh dah.

Girl what?? Dia pegang hujung baju aku tarik jauh dari location drama sendirian berhad tadi siap naik lif tingkat atas lagi tu. Dalam lif tu dia lepaskan hujung baju aku. “Fuhh, at last.. “ Dia tarik nafas lega. Dia pandang belakang tengok aku. “Seronok sangat ke tengok drama orang broke up?” Pelat cina dia masih kedengaran walaupun tengah speak malay.

Aku angguk sambil senyum. Dah orang yang aku suka.. Ha kan aje la. Sebenarnya sepatah haram pun aku tak berapa jelas dengan soalan dia.

                “Hobi you ke?” Dia tanya lagi.

Aku angguk. Wei gembira gila. Dia tengah bercakap dengan aku ni! Aku memang tak sangka sungguh benda macam ni boleh jadi. Kami sama-sama keluar lif.

Dia gelak tiba-tiba. “So weird.”

Baru aku tersedar yang aku ni tengah berangan rupanya. Dooi! Memalukan kaum wanita sungguh la aku ni. “Excuse me?” Dia tanya apa ae tadi?

Dia gerakkan tangan kekanan kekiri. Tak.. Tak..

                “Kenapa ae awak tiba-tiba cakap saya ni girl awak?” Aku tanya, mana la tahu dia betul-betul maksudkan cenggitu. Boleh aku buat kenduri kesyukuran lapan hari lapan malam  ke apa ke.

Dia senyum. “Girl tadi tu psiko.. I nak lepak dengan kawan-kawan I pun susah. Kacau betul. So, kalau I cakap you girl I habis la kut cerita.” Bersungguh-sungguh dia cerita dekat aku yang separuh dekat dunia nyata separuh dekat dunia mimpi ni ha.

                “Tapi kenapa tak touch tangan I je? Baru nampak real sikit lakonan you tu.” Aku rasa aku ni memang dah gila siap bagi green light lagi tu.

Kening dia berkerut. “Oo boleh ae?”

                “Kenapa tak boleh lak?” Aku tanya dia balik. Apa punya soalan da.. Soalan jawab soalan?

“Masa I dekat sekolah menengah rendah, kawan-kawan I yang malay girl cakap.. Agama diorang melarang diorang touch-touch between mukan mahram ni.” Dia menerangkan kenapa dia pegang hujung baju dan main bawak aku lari tadi. “Pastu diorang ni cakap agama diorang ajar diorang tutup aurat..”
Mak aih dia tahu bahasa arab lak?  Mahram, aurat? Rasa macam berbahang lak muka ni. Malu giler tahap gajah!

Alan senyum lagi. “Sorry kalau I tegur.. you Islam kan? Tapi kan.. I suka perempuan yang pakai tudung, cukup kain baju...” Dia senyum sekali. Ayat tak pandai nak bertapis sungguh. “Diorang tak buat tayangan free dekat boy..”
Lagi bertambah merah muka aku. Kali ni malu tahap lebih besar dari ikan paus! Bukan malu sebab aku suka dia ke apa.. Malu sebab orang yang aku suka.. Cina lak tu.. Boleh tegur pasal agama islam dekat aku yang sah-sah lahir terus Islam ni. Nampak sangat aku ni Islam atas kad biru tu je. Bukan Islam sebenar. Teruk! Tiba-tiba aku rasa sedih lak dekat diri sendiri. Bodoh tak aku? Bodoh kan? Aku ni tak tahu malu dekat pencipta.. Allah kasi aku nikmat pandai bijak segala tapi aku bodoh gila-gila part agama. Solat pun boleh kira berapa kerat la sangat aku buat. Rambut free hair. Baju aci lengan pendek je..

Dia kemudiannya melihat jam tangan casio dia tu. “Sorry.. I kena jumpa kawan I sekarang ni.. Kay thanks tolong I.” Dia senyum segaris. Kemudian baru nak menapak dari situ.

Aku yang baru nak buka mulut tak sempat sebab phone kat poket seluar ni dah main bunyi-bunyi. Ala phone tiga-tiga sekupang tu la yang babah aku nak buang tapi aku siap merayu payu nak benda ni.. Hee~ Sekolah aku tu jadual bukannya betul sangat. So phone ni memang dah kira wajib ada dah.

                “Wei!! Kau ni apsal lambat sangat, aku dah naik kebulur gila dah ni tunggu kau.. Si Coed pun dah habis melantak. Kau ni kena buli dengan taukey kedai ke masak nasik guna arang?” Mai dah main marah-marah dah.

                “Mai, kau suruh tuan puteri tak sedar diri tu beli lebih sikit.. Aku lapar lagi la.” Suara Coed kedengaran.

                “Wei agak-agak la.. Dah la dengan aku punya pinggan pun kau jadi sapu.. Kau bela cacing apa dalam perut tu?” Suara Mai memarahi Coed. Aku gelak tawar. Teringat tadi. “Ha.. Kau Auni, Dah habis tanak nasi ke belum? Cepat la makan.”

Aku sengih. Tengok jam kat tangan kiri. Waktu zohor.. Bengap-bengap aku pun.. Fardhu solat pe semua tu.. ingat la jugak. Aku senyum hambar. “Wei.. Aku nak solat zohor jap. Jom solat jom korang?” Lets change from now on. Tak kan nak tangguh kut. Mati tu tak ikut tahap usia, tak ikut pangkat, tak ikut rule apa-apa pun. Aku ni mungkin sekejap lagi ke nyawa kena cabut. Who knows?

“Erk?? You say what?”

“Lets solah.. Suruh si Coed tu sekali. Aku pergi surau dulu.” Dengan baik hati hempedunya aku ulang balik ayat aku. Mana la tahu kawan-kawan aku ni pun terbuka hatinya nak solat ke apa.

“Ha?? Err.. Ooo.. Oo.. Kay.”

 Hari ni aku nak try beli tudung la. Tapi kalau tak cukup duit, rembat je la mak punya. Sara senyum segaris sambil menuju ke surau. Thanks Allah give me another chance. Senyum lagi.


               




2 comments:

Anonymous said...

like it :)

Unknown said...

thanks,really appreciate that :)