Friday 1 February 2013

Approaching Him_5



Hah! Hah! Kayu kendo itu dihayunkan kedepan membelah angin. Satu tapak kedepan, hayun! Satu tapak kebelakang, hayun! Step itu diulang banyak kali untuk menambahkan tahap kepantasan dan fokus seseorang pemain kendo. Haha, aku dah rasa macam Masamune Asuka dari cerita Otomen lak main pedang kendo ni.

Sara terdengar bunyi ranting patah, terus tak fikir apa dia membuat pusingan kebelakang. Pantas kayu kendonya diangkat lurus membelah angin 30o darjah  kehadapan. Zapp!! Kayu tu betul-betul dihadapan halkum Coed. Tajam mata Sara memandang. Habis fokus la gitu.

                “Wait!! Wait!” Cepat-cepat Coed memegang hujung kayu itu. Cuak jugak la. Buatnya halkum ni termasuk dalam tekak macamana? tukar jantina la jawabnya aku ni. “Wei Sara! Kau nak bunuh aku ke apa?”

Ekk?? Coed? Sara mengeleng-gelengkan kepalanya. Kasi sedar sikit dah masuk alam nyata. Hujung matanya memandang tangan dan kayu kendo yang sikit je lagi nak bunuh anak orang. “Erkk?? Coed?? Err sihat?” Aku hanya mampu main sengih-sengih je tengok mamat tu buat muka pucat tak cukup darah. Aku turunkan kayu tu kebawah.

                “Kayu kendo kau ni boleh jadi alat pembunuhan. Ada tahu Datin?” Dia senyum perli.

“Tan Seri, benda ni ada nama tau.. bukan kayu kendo tapi namanya Shinai! Cehh, dia yang macam pencuri nak kacau orang practice..” Tangan kiri Sara dah mencekak pinggang dan dikanannya pula dah selamat memegang kayu kendo. “Ada lak aku yang disalahkannya.. Please blame yourself okay?” Nada suara ada la sedikit tak berpuas hati. Aku dah angkat-angkat kayu kendo tu gaya nak ketuk-ketuk kepala dia. Ada lak aku disalahkan.. Patut ke? Mana patut.. Ish. Ish. Ish.
               
“Betul la kayu.. Ni kayu bamboo.. Kau main kendo.. Ha jadi la kayu kendo.” Lantak la asalkan aku faham. Coed memegang kayu kendo yang macam nak sentuh badannya tu kebawah. “Kita fight nak?” Coed senyum memberi idea. Moodnya kembali ceria. Sekejap je mood dia bertukar nak on ke off ke.

Giliran aku lak senyum perli. “Kayu kendo ni boleh jadi alat pembunuhan.. Ada tahu Dato?” Sinis je ayat aku. Ye la mamat ni mana pernah belajar seni kendo. Nak-nak lawan dengan aku wakil sekolah yang selalu je berangkat ke Jepun ni. Err tak ada la selalu.. Banyak kali je.

                “Hai.. Pandang rendah nampak.. Ingat aku ni tak pandai sword art ke? Cehh.. Aku belajar dengan ramai guru taw.” Coed dengan selambanya pergi ke beg kendo aku. Dia ambil kayu kendo yang baru je Mai hadiahkan aku tadi.

                “Ha.. Ye lah tu.. Guru kau semuanya dari game kan? Biar aku teka.. Mihawk, Dante, Kirito, Roronda Zoro, Cloud?” Aku gelak-gelak je main teka-teka Sifu mamat ni. Tapi memang betul pun, ramai je fighter kat luar sana terpengaruh dengan game last-last campur jadi seni pertahanan diorang sendiri.. True story.

Coed mencebikkan bibirnya. Sekarang betul-betul berdiri depan aku. Kayu kendo dia letak ke sisi. “Fight cepat.”

                “Kau tahu tak, bahaya kalau tak pakai protecter segala bagai.. Benda ni pun sakit sampai tahap boleh pengsan tau kalau kena.” Kayu kendo ni aku angkat tunjuk dekat dia. Kalau nak fight mesti kena pakai Armour and clothing component. Macam penutup muka, badan, dan tangan atau kitorang ahli-ahli kendo ni panggil Men, Dō, Tare, Kote. Kayu kendo atau Shinai ni lak boleh sampai tahap boleh alihkan orang dari satu place ke satu place dengan senangnya kalau kita dah kuat. Paling penting dalam Kendo ialah relaks dan fokus.

                “Uiiitt!! Nak fight ke? Aku jadi pengadil la.” Mai meng-offer diri. Elok je dia bersila dekat balkoni rumah dia tu sambil makan Mr Potato. Ha, sekarang ni kitorang memang pun dekat rumah  dia, Aku ajak Yun sekali. Tapi mamat tu dah selamat main PS3 yang Coed bawak dari rumah dia ke rumah Mai ni ha. Mai mana main game. Dia layan majalah spesis adik beradik Cleo je.

Tapi sebelum nak mulakan aktiviti kitorang ni, aku memang spend one hour every morning camni practice Kendo. Practice makes perfect right? Aku saja je ajak Coed ngan Yun lepak-lepak rumah Mai ni. Sebab Mai kan ada problem sikit dengan family. So, aku nak tahu la gak sebenarnya macamana. Eheh, ini la contoh kawan mithali.

                “Kau serious ni Coed?” Aku tanya nak komfemkan balik. Mana tahu kalau dia ni patah renkok ke apa ke nanti tak ada la aku nak serba salah sangat.

                “Iye!! Cepat la mula.” Coed dah tak sabar nak start.

Errr. “Nak sign wasiat dulu tak?” Aku saja perli-perli mamat poyo ni.

Mai dah ambil tempat nak jadi pengadil. Aku toleh kanan dekat balkoni tu. Ha, Yun dah ada dah dekat situ. Okay ada gak audience untuk show kitorang ni.

                “Ready... Start!” Mai angkat tangan suruh kitorang berdua ni mula.

Aku pandang Coed, analisis posisi dia. Okay.. Dia buat posisi orang yang sangat-sangat tak bersedia. Ada ke patut kayu kendo baru aku tu dia pegang memanjang dibahagian sisi? Aku ni elok je pegang angkat kedepan.

Coed mulakan step lari laju kearah aku. Hadoooii.. Kau ingat ni game ke apa Coed oii. Dia hayun pedang kebahagian badan tapi aku pun hayun tepis serangan pedang dia. Tap! Tap! Tap! Dia hayun lagi tapi cepat-cepat aku menahan pedang dia. Kuat jugak la dia ni. Diakan lelaki. So, aku kena tukar strategi. Aku seret pedang aku ni kearah pedang dia. Sepantas kilat aku merendahkan kedudukan aku dan terus kekiri Coed. Ha ni berkat aku selalu practice. So, aku jadi pantas sikit.

                “Ehh? Mana Sara?” Coed pandang kekanan dan kekiri.

                “Men!!” Pak! Aku ketuk kepala Coed perlahan sangat-sangat. Men tu aku akan sebut selalu bila nak main lawan-lawan ni. Dengan harapan dapat capai target pukul dekat kepala pihak lawan. Men tu pelindung bahagian kepala pemain Kendo. Aku tunjuk peace dekat Mai. “Dah.. Mai, aku dah menang!”

Mai dengan Yun yang dekat balkoni tu gelak-gelak je. Aku tengah fight tadi bukannya join audition Maharaja Lawak tau! Cuba la cakap aku dah menang ke apa.

Ongg!

Pak! Coed pukul balik dekat kepala aku perlahan tapi sakit tu terasa la jugak. “Wei aku tak mati lagi la.”

                “Nak sangat ke mati betul-betul ni?” Eee mamat ni dah kalah tu sudah-sudah la. “Lain kali pergi belajar Sword art la nak main touching-touching lak ngan aku.. Cehh!!” Aku sengaja palingkan muka aku buat gaya sakit jiwa dengan dia ni.

Ongg!! Ongg!! Erk.. Bunyi tu. Bunyi nightmare!! Badan aku dah rasa seram sejuk. Aku macam kenal sangat benda tu!

                “Sara.. Nah hadiah untuk kau!” Coed senyum ear to ear sambil pegang benda tu dekat depan muka aku. Betul-betul DEPAN AKU! Benda tu pun kembungkan perut dia DEPAN AKU macam cakap hai aje.

Waaaa!!!!! Aku yang habis terkejut ni spontan menghayunkan kayu kendo ke perut Coed dengan pantas dan semahunya. “Arghhhhhhh!!!! Katak!!” Mata aku dah berair dah terus lari kearah Mai, true friend aku! Otak aku pun dah macam kosong. Memang tak ingat apa, yang aku tahu.. Run for your life!!

Aku menyorok kebelakang Mai. Mai dah gelak-gelak dah tolong protect aku. “Relaks la Auni. Hehe. Dah selamat dah. Don’t worry be happy.”

Erkk, senyap je? Tak ada apa-apa ke yang berlaku? Aku pun toleh balik kebelakang. Alamak! Aku tengok Coed tengah menahan sakit dekat perutnya. Dah nyawa-nyawa ikan dah aku tengok. Katak tu pulak aku tengok macam bersyukur gila je dapat lepaskan diri dari Coed.

Yun dengan Mai ketawa je kuat-kuat macam la Coed tu tengah buat lawak. Ha tapi padan muka dia. Dah tahu aku takut katak, dia hulur gak dekat aku apa pasal. Serves you right!



                “Adeehh, senak perut aku.. Tak boleh mengandung la aku ni jawabnya.” Baik je mulut Coed cakap macam tu. Coed meraba-raba perutnya macam orang tengah pregnant dah aku tengok.

Hish.. Ringan je tangan aku ni nak ketuk laju-laju kepala dia ni guna kayu Kendo tadi tu. Aku rasa aku hayun dekat perut dia je bukan dekat kepala dia sampai jadi tak siuman macam ni. Lain la otak dia letak dekat perut. Dah, sila abaikan mamat tu. “Mai, rumah kau hari ni kosong je ke?”

                “Tu, maid aku tengah mengemas tu apanya..” Mai memuncungkan bibir tunjuk kearah Maidnya yang sedang mengemas rumah. “Kenapa, kau lapar ke?” Jajan yang kitorang beli banyak-banyak tadi dihulurkan dekat aku.

                “Tak la.. Aku tanya je. Habis tu kau makan selama hari ni macamana?” Sunyi kut duduk rumah besar gedabak macam ni tapi ada maid seorang dua tu je. Patut la rasa alone. Kalau aku jadi Mai pun aku boleh naik gila. Mana parent dia?

Remote putih itu dialihnya channel 637, tengok Ninja warrior. “Ooo tukang masak rumah ni kerja isnin sampai jumaat je.. Hujung minggu Aunty Is yang masak.” Jawab Mai malas tak malas gak la gayanya. “Tapi aku prefer makan fast food hujung minggu.”

                “Aunty Is tu siapa?” Allah, aku rasa aku ni memang layak sangat nak apply jadi polis ke detective ke lawyer ke.. Banyak sangat soalnya. Tak pe jadi detective pun okay gak what? Macam Detective Conan tu, tak pun Dan detective School.. Paling koman pun penyiasat remaja Hajime Kedaichi. Hehe. Apa aku merapek ni?

                “Ibu tiri aku.” Mai jawab jugak tapi acu tak acu je. Dagunya ditongkatkan dengan tangan kiri ketepi sofa.

Opppss.. Memang aku rasa dah parah sangat la relationship diorang ni. Sampai mak tiri pun dia panggil aunty. Aku garu-garu kepala nak cari idea lain.

                “Nak Dominos tak?” Mai bangun dari duduk. Dia senyum tak berapa nak ikhlas. “Aku call sekejap.” 

Adoiii.. Kenapa Mai tak happy macam selalu ni? Ni yang aku naik runsing ni. Rasa macam serba salah lak. Sara mengeluh perlahan. Oooh! Baru teringat, aku dengar ustaz mana entah kata doa itu senjata umat islam. In Sha Allah, Allah makbulkan doa kita. Bismillahirrahmanirrahim, Ya Allah kau mudahkan la urusan hidup kami.. Urusan hidup kawan aku, Mai. Ameen.

                “Sara turn kau!” Coed yang duduk dekat bawah sofa tu panggil aku. Ye la sebenarnya kitorang berempat tengah main karom ni.

Ha, karom ni pun si Coed yang angkut dari rumah dia. Aku cakap dekat dia yang aku tak suka Mai sedih-sedih macam sekarang ni. Kau bayang la, dalam banyak-banyak orang yang aku jumpa, aku rasa perangai Mai dah lebih kurang perangai aku dah. Sebab tu la chemistry kitorang ni kuat kut. Tapi baru-baru ni dia nampak lain..

Memang la nampak happy dekat sekolah tapi sebenarnya aku tahu hati dia agak terseksa cedera parah camtu. So, si Coed ni angkut banyak gila segala jenis permainan dengan harapan si Mai dapat cheer up. Hangguk betul! Mai ni bukan spesis main game macam kau tu.

Tapi at least, he try to make Mai happy kan? Aku yang tak kaya macam Coed ni hanya mampu belikan dia mini tafsir al-Quran yang RM 25 tu je dengan harapan dia boleh bersemangat. Itu pun aku sasau gak la korek tabung. Hehe. Tak apa demi kawan.

“Ohh.. Coming.” Sara turun dari sofa. Bedak salji yang Mai bagi tadi aku ambil dan taburkan banyak-banyak diatas papan karom. Heh bagi lagi licin. Aku pun jentik. Tapi hampeh tak masuk pun. Err!!

Coed dengan Yun ketawa sedas dua. Haram betul perangai diorang ni!!

                “Kak, lain kali tabur sikit-sikit sudah la.. ini tabur sampai jadi jam..” Yun menyapu papan karom menggunakan karom. Tak nak putihkan tangan la tu.

Tapi Coed dengan baik hati dan jantungnya tolong adik aku ni tanpa diminta. Fuh!! Fuh!! Dia tiup kuat-kuat dekat muka Yun sambil menuangkan bedak salji tu lagi. Fuh!! Fuhh!! Habis putih muka Yun. Coed lak gelak sorang-sorang. Mula-mula aku macam nak marah Coed sebab membazir bedak tapi bila tengok muka Yun dah macam opera cina. Aku pun join ketawa. Muahahhahahha!!

Mai duduk sebelah aku pelik tengok kitorang ketawa meroyan macam ni. Tapi tak faham-tak faham dia pun dia join jugak ketawa lepas tengok muka Yun. Tapi ketawa Mai ni melampau-lampau tau sampai badan aku dia pukul-pukul sebab dia rasa kelakar sangat. Tak apa la badan.. Asalkan Mai okay.

                “Aku jalan ae.” Giliran Mai lak yang menjentik Karom. Dush! Dush! Masuk dua.

Aku muncung bibir tak puas hati. Waa!! Aku sorang je ke yang tak ada buah karom lagi? Ini kah balasan aku sebab riak tadi?? Aku pandang Yun, dia relaks je as always.. Adik aku seorang ni sangat moderate. Aku pandang Coed lak. Dia buat muka bangga diri sambil buat-buat mengira buah karom dia yang ada tujuh biji tu. Cehh!! Ni namanya saja riak depan aku ni.

Geramnya!! Aku buat muka sedih tapi lepas tu mai bagi buah karom dia satu dekat aku. “Wei, apa ni Mai?”

Mai senyum. “Sharing is caring. Hehe. Kau kena bangga tau dapat kawan yang baik macam aku ni.” Mai sengaja buat suara berlagak.

Tapi aku ambil je sebiji karom tu. Waaa!! Mai la yang terbaik!! “Waa.. Aku terharu giler wei!!” Aku buat muka teruja lepas tu Mai main tepuk-tepuk belakang aku dengan gaya seorang bapak yang dapat anak yang dah berjaya. Waaa!! Sumpah aku terharu!

                “Ei Sara.. Kau suka lelaki yang macamana?” Tak ada ribut tak ada taufan, tiba-tiba je Coed tanya soalan aci kencang.

Erkk? Sara buat muka pelik. Apa punya soalan? Tak ada kaitan langsung dengan karom. “Kenapa?”

                “Saja nak tahu.” Coed buat muka selamba.

Mai buat senyum evil. Ha Mai memang dah tahu siapa orang yang aku suka siap dengan detail lagi tu. Mana taknya, kitorangkan suka buat kerja gila sama-sama? Hehe. Si Coed je yang tak tahu. “Haah la.. Aku pun nak tahu gak.” Nyorok-nyorok dalam perahu, saja je Mai buat tak tahu.

Yun pandang je aku. Dia buat muka tak kisah. Dia tahu geng-geng aku yang dua ekor ni tak pernah cukup skru dalam kepala. So soalan luar petala tu dah biasa sangat dia dengar dari mulut Coed dengan Mai ni.

Layan je. “Ooo.. Aku suka budak baik, tak kacau hidup orang macam Coed.. Tak pendiam sangat macam Yun.. Matang tak macam Mai.. Hmm yang paling penting mamat tu mesti lagi tua dari aku ngan korang.” Hehe, aku saja je cakap macam tu tapi lagi tua dari aku tu sangat penting ye! Yang tu aku serious.

                “Tuanyeeee la mak cik seorang ni.” Coed buat nada perli macam mak nenek dah gayanya. “Eleh beza dengan aku tak sampai dua bulan pun.. Nak berkira.” Tangan dia buat piiiraa!!

Kitorang hanya mampu tertawa je dengan gaya mak nenek yang dilakonkan Coed tadi. 10 per 10 lah dengan nada suara dia tu!



Sebelum kitorang balik rumah, aku sempat bagi kata-kata semangat dekat Mai. Aku cakap berdua je dengan dia. Mana mak tiri dia ae? Aku tak jumpa pun satu hari ni. Hmm.. Tak apa la. “Mai.. Hmm.. Aku ni tak la bagus sangat dalam membina ayat ke apa.. Tapi kan, aku rasa semua manusia berhak diberi peluang kedua.. Aku.. Aku may be tak tahu apa problem kau, tapi setiap sesuatu pasti ada jalan keluarnya.. Kita hidup ni sekejap je, aku rasa rugi kalau kita bazirkan masa dengan mengasingkan diri dari dunia kita.. Dari family kita, dari kawan kita.. Ada masanya kita kena mengalah.. Ada masanya kita kena menang.” Aku pegang tangan Mai kuat-kuat.

Mai senyum tawar.

                “Mai.. Aku.. Aku rasa apakata kita belajar mengenal tuhan kita?” Aku senyum dan aku cuba bercakap dengan nada yang gembira. Tak suka la sedih-sedih ni.

Mai diam. “Tuhan tak pernah sayangkan aku..” Perlahan dia bersuara.

Astagfirullahalazim.. Ya Allah, kenapa Mai cakap macam tu? “Err.. Mai.. Kalau kita tak kenal Allah.. Kalau kita tak sayang dia tak mustahil dia tak ‘pandang’ kita.. Allah tu maha penyayang..”

Mai geleng-geleng kepala. “Stop sampai situ.” Mai memalingkan wajahnya dari Sara.

Sara main teguk-teguk air liur. Ya Allah mungkin hati dia lambat sikit nak terbuka untuk mengenali kau. Tapi aku pohon berilah dia hidayah dan petunjuk. Dia kawan baik aku. Dia tengah keliru tu dengan hal family dia. Ya Allah! Sara terus memeluk Mai. “Aku sayang kau.” Kerana Allah. Aku sambung ayat tu dalam hati sendiri.

Mai pandang aku balik. Dia membalas pelukan aku. “Sorry.” Dia menangis.

                     "Kita kan BFF." Aku senyum.                    

                     "Hmm.. Kita kawan sampai bila-bila.. Sebab kau  selalu ada bila aku sedih.. Bila aku senang.. Bila aku susah.." Air mata Mai laju je mengalir. Dia peluk aku kuat-kuat. Aku senyum.

                “Let it out.. Aku dengar ni. Aku ada dekat sini Mai.” Waa.. Aku pun rasa macam nak nangis. Tapi Mai tak cakap apa-apa pun dia menangis je sampai la dia puas. Tak apa la, at least dia rasa okay. One day mesti dia cerita punya dekat aku.



Dah nak dekat trial SPM dah sekarang ni.. Atoyaiii.. Berbulan-bulan gak la aku tak usha Alan.. Hehe mana taknya wei, makin kehari makin busy.. SPM ni! SPM! kes masa depan. Bukan main-main tau. Tak kan la aku nak hilangkan fokus aku semata-mata demi Alan. Itu namanya gi-la okay. Nak suka orang tu boleh tapi jangan melampau-lampau sampai pelajaran pun terabai. Yang penting kita berdikari berdiri atas kaki sendiri. Baru betul. Aku senyum lagi.

                “Mama, Mai tak datang lagi ke hari ni?” Tas duduk ditempat Mai nak sembang  sekaki dengan aku.

Ye la mesti la dia tanya aku. Mai kan BFF aku. Hehe.

Aku senyum je. Aku pun tak tahu la. Mai sekarang ni ikut suka hati dia je nak datang sekolah ke tak. Tak macam dulu. Tapi bila dia datang pun aku tengok dia lain macam je. Macam ada benda yang dia sorokan dari aku. “Tak kut.” Mai.. Please la ada problem macamana pun jangan la down sampai macam ni. Aku risau la.

                “Ooo.. Kita lawat dia la hujung minggu ni.. Satu kelas nak tak?” Lily yang duduk seberang sana bagi idea. “Mai kan one of us.. Kita kena la bagi dia semangat sikit. Aku rasa dia ada problem tu.”

                “Hmm.. Good idea. Aku pun risau gak. Trial nak dekat dah ni. Pelajaran pun dia dah banyak miss dah tu.” Zain pusing kerusi menghadap Sara.

                “Apakata kita buat wish card? Satu kelas bagi sign and semangat?” Caroline Chia bagi idea. Dah jadi mesyuarat kelas dah aku tengok.

Aku senyum. Mai kau kena go on sebab ramai yang support kau ni. “Okay gak tu.”

                “Kita buat suprise party? Okay tak?” Apiz petik jari. Pandangan diberikan dari hujung depan sana.

                “Okay! Satu kelas on!” Sara kembali bersemangat. Nak bagi orang bersemangat, kita la orang first yang kena bersemangat. Go go Sara!!



                “Assalamualaikum.. Aunty Is, sihat?” Sara mendekatkan handphone dengan mengepit bahu ketelinga. Tangannya tengah sibuk menyelak-nyelak buku biologi nak mencari jawapan untuk soalan berkaitan dengan human body itu.

                “Waalaikumussalam.. Alhamdulillah sihat.. Auni sihat?” Suara ibu tiri Mai kedengaran dihujung talian. Nada dia agak lembut dan sopan.

Aku rasa mak tiri dia ni okay je.. Apa masalah Mai sebenarnya? “Aunty.. Mai sihat?”

                “Hmm.. Sihat Alhamdulillah. Nak cakap dengan Mai ke? Kalau nak cakap dengan dia baik Auni call dia sendiri. Sebab Auni tahu la hubungan kami ni tak berapa nak elok sangat.” Aunty Is memberitahu awal-awal supaya jangan jadikan dia sebagai orang tengah. Kang ada lak pergaduhan perang dunia kelapan.. aku gak yang susah.

Tapi sebenarnya aku tak pernah pulak dengar diorang bergaduh. Mai lari rumah ada la lima enam kali dekat rumah aku. Tapi dia tidur semalaman je. Kenapa dengan Mai?

“Ohh.. Tak ada la.. Saya call dia banyak kali tadi tapi dia tak angkat.” Nak bagitahu ke pasal suprise party tu dekat Aunty Is? Emm.. Tak payah la. “Hmm.. Boleh tak Aunty minta maid aunty pass kan phone ni dekat Mai. Saya nak bercakap dengan dia sekejap la.” Kalau boleh aku memang nak datang rumah Mai tapi homework berlambak sangat.

Aunty Is terdiam lama.

                “Hello? Ada orang tak?” Aku tanya nak pastikan orang belah sana wujud lagi ke tak.

                “Oh.. Ye, ye. Aunty dekat sini.. Hmm.. Kejap ye, biar Aunty je yang panggil Mai. Maid semua tengah sibuk.”

Aku rasa macam pelik la pulak. Tadi dia suruh jangan suruh dia jadi orang tengah. Tapi sekarang ni dia pulak yang sibuk offerkan diri? Maid busy? Macam tak logik je. Bukan ke kita boleh arah anytime je. Busy?? Hmm. Sara! Jangan berburuk sangka.. May be Aunty ni cakap benda betul kut. Dia kan baik tak nak susahkan orang.

Tapi kenapa aku rasa macam tak sedap hati je ni? “Okay.. Saya tunggu ni.”

                “Mai, kawan telefon ni.. Auni ni nak bercakap dengan Mai.. Buka pintu sayang.” Aku dengar suara Aunty Is bercakap menjauhi phone sambil ketuk-ketuk pintu.

                “Mai tak nak cakap dengan sesiapa pun!” Aku dengar suara yang satu lagi tapi samar-samar la bunyinya. Konon macam suara tu lagi jauh la. Suara Mai ke? Apsal macam marah ni?

                “Hello? Auni.. Mai tak mahu la nak bercakap dengan Auni sekarang ni.. Nanti-nanti la ye. Mood dia tengah tak baik tu.” Aunty Is mendekatkan phone ketelinganya.

Kenapa hati aku ni rasa lain macam? “Ooo.. Err Tak apa la Aunty.. Tolong sampaikan salam saya pada Mai ye. Emm.. Assalamualaikum.” Sara menamatkan perbualan.  Dan Aunty Is pun menjawab salam.



Hari sabtu tengahari sharp pukul 12, Satu kelas Sains tulen satu dengan geng Coed datang nak menziarahi Mai. Kitorang semua dijemput masuk kedalam rumah Mai. Err, Maid rumah dia yang jemput masuk. Mujur la dia cam muka aku dengan Coed. Maid tu kata rumah Mai ni hari ni tinggal Mai dengan Maid dia yang dua orang tu je.

Tas dengan Lily menjaga kek sebab takut nak pass tanggungjawab tu dekat boys lagi-lagi si Daim sang coklet tu. Tahu-tahu je la nama dia dah lama di black listed kan dari jaga kek, start zaman birthday Zain dulu tu. Coed and the geng sponsor mercun. Apiz jaga bahagian makanan ringan. Caroline Chia bawa peralatan nak lepak-lepak dekat taman Mai kat bawah tu. Hakim dengan Zain bawak khemah.. Err Aku pun tak tahu apa fungsi benda alah tu. Maid Erin, maid Fika, dengan aku bahagian memasak makanan berat. Yang lain-lain pun ada bahagian sendiri. Satu kelas 18 orang ni campur dengan budak lima ekor tu ada la dalam 23 orang semuanya ni.

Kitorang yang perempuan ramai-ramai naik tingkat atas, menuju ke bilik Mai. Yang lelaki lepak bawah main karom yang Coed bawak dua bulan dulu tu, ye la mana tahu Mai tengah seksi ke apa ke. Tak semena-mena dia baling lori dekat kitorang ni. Hehe. Masing-masing tak sabar nak tengok reaksi Mai lagi-lagi aku ni. Harap-harap dia suka la. Hehe. Semua orang tengah sengih sorang-sorang. Ingatkan aku seorang je yang suka jadi kerang busuk.

Aku dah dapat bayangkan apa yang akan berlaku nanti. Mesti Mai happy and terharu gila!

Aku ketuk pintu bilik Mai. “Mai.. Aku datang ni, nak jumpa kau.” Yang lain dah main tahan gelak-gelak dah. Kononnya aku seorang je yang datang rumah Mai ni. Agaknya macamana la reaksi Mai ni.

Aku ketuk lagi tapi kenapa tak ada jawapan? “Mai?? Sudah-sudah la tu tidurnya.. Dah 12 lebih ni..” Aku dah rasa lain macam dah. Cuak pun ada. Mai kalau nak main-main sekarang ni waktu yang paling tak sesuai okay. Aku ketuk lagi dan lagi.

                “Mama, aku rasa baik kita minta kunci pendua. Tak pun kita pecahkan aje pintu ni?” Tas bagi idea. Lepas tu aku minta Fika tanya dekat maid Mai ni ada ke tak. Tapi maid dia kata tak ada, dan yang pegang kunci pendua rumah ni parent Mai dengan Mai je. Aku dah rasa cuak sangat ni.

Otak aku mula nak naik gila. Relaks Sara! Relaks! “Coed!!” Aku jerit dari atas. “Mintak boys tolong pecahkan pintu bilik Mai ni.” Nafas aku rasa macam dah tak betul.

Coed buat muka pelik tapi dia turutkan juga permintaan aku. Dia naik atas dengan semua budak lelaki. Tapi yang tolong pecahkan pintu tu dia, Kucai dengan Kerol. Tiga ekor ni geng black belt. Diorang undur kebelakang dan lari kedepan dengan laju nak robohkan pintu.  “Tiga, dua, satu!” Pakk!! Pintu terbuka.

Tiga-tiga manusia itu berdiri kaku dihadapan kitorang semua sebaik saja step masuk bilik Mai. Kucai mengalihkan pandangan ketempat lain. Kerol pula buat muka terkejut.

“Ke.. Kenapa ni?” Aku dah rasa sangat-sangat cuak. Kenapa reaksi diorang sampai macam tu sekali? Aku baru nak melangkah kehadapan tapi Coed terus memusingkan badannya kearah kitorang.

“Jangan ada sesiapa masuk kedalam bilik ni.” Tegas suara Coed. “Kucai, call polis. Lily dengan Apiz, pastikan semua turun bawah sekarang!” Semua orang buat apa yang diarahkan oleh Coed. Serious je muka dia.

Aku dengan degilnya berjalan juga masuk kedalam bilik. Bulat mata aku memandang sekujur badan dengan tali gantung yang terikat dileher. Kaki dia tak cecah apa-apa pun. Tergantung disitu. Aku kenal sangat-sangat orang tu. Aku kenal orang yang ada stail rambut short bob cut tu. Aku Kenal baju orange yang orang tu pakai. Aku kenal muka tu.

Air mata aku tak mengalir langsung. Otak aku kosong. Pandangan aku kosong. Aku rasa kosong. Sangat-sangat kosong.. 

Aku terkulai jatuh terduduk disitu. Coed memegang tangan aku berlapikan baju t-shirt panjang yang aku pakai. Dia cuba dirikan aku. Aku rasa kosong. Kenapa dia buat muka serius macam tu?

                “Sara. Kau kena keluar dari sini!” Coed macam tengah marah aku. Aku buat salah apa?

Aku tolak Coed menjauhi aku dan aku pergi menghampiri manusia itu. “Mai!! Mai!! Bangun la.. Tak lawak la wei. Kau buat apa ni.” Aku pegang hujung seluar Mai. “Coed.. Kau turunkan la Mai.. Dia tak boleh nak bercakap ni.” Aku gelak-gelak macam kelakar je dengan lawak Mai ni.

Coed pandang aku lama. “Sara.. Bawak mengucap.” Dia cuba tarik aku lagi nak bawak aku keluar dari bilik ni.

                “Sakit la!” Aku tolak Coed dengan kasar. Otak aku kosong sangat-sangat tak boleh nak berfikir apa. “Mai!! Mai, jom la turun bawah.. Kitorang dah siapkan barang-barang nak camping depan rumah kau ni.” Aku goyang-goyang hujung seluar Mai.

“Kitorang beli kek besar.. Aku masak makanan favourite kau.. Jom la turun bawah.” Aku senyum je tengok muka Mai yang dah pucat tu. “Mai.. Trial dah nak dekat tapi kau jangan risau ae, aku dah siap buatkan note untuk kau. Betul ni. Kejap ae.” Aku keluarkan beberapa helaian kertas berwarna-warni yang aku buat khas untuk Mai. “Cantik tak? Aku buat ni khas untuk kau, bagi kau faham tau. Aku siap gunting-gunting gambar kartun yang comel-comel lagi ni... Kalu kau tak faham.. Jangan risau la, aku kan genius. Hehe.” Sempat aku buat drama riak depan Mai.

Coed pandang je aku lama. Dia pegang lengan aku dan dia hadapkan aku dekat depan dia. “Sara.. Mai dah tak ada.” Dia kuatkan semangat juga nak cakap macam tu dekat aku.

                “Itu la Mai.. Kau ni sasau ke apa?” Aku tunjuk kearah Mai. “Kau buta eh?” Aku gelak-gelak lagi.

                “Sara.. Mai dah tak bernyawa.. She’s not with us anymore.” Coed genggam lengan aku dengan kuat. “Mai dah tak ada. Please Sara be strong.”

Aku terus terkulai perlahan-lahan jatuh ke lantai. Tik! Tik! Tik! Air mata aku jatuh gugur kebumi. Otak aku kosong. Pandangan mulai aku gelap. “Tii..Tipu..” Aku menutup muka. Air mata laju je mengalir.

Aku kenal Mai, dia bukan jenis yang mudah give up. Aku kenal sangat-sangat dengan Mai. Dia tak kan buat kerja bodoh nak bunuh diri macam ni. Ni semua kerja yang sangat-sangat stupid!

Lepas tu pandangan aku terus gelap..



Sara memandang lama kearah pelajar baru yang baru sahaja masuk kedalam kelasnya. Nama kitorang nak dekat sama. Nama dia Ain Maisara, nama aku Puteri Sara Auni. Aku senyum lagi. First time dengar nama hampir serupa ni depan mata. Selalu dalam TV, novel atau majalah je.

                “Sara!” Coed yang tiba-tiba muncul dari pintu belakang memanggil nama aku. Tempat belakang tu la tempat budak baru tu duduk.

                “Ye!” Serentak aku dengan budak baru tu menyambut. Coed dah garu-garu kepala tak faham, tapi dia buat tak tahu je. Aku pun berjalan menuju kebelakang. “Yup, kenapa dato’?” Aku bertanya kepada Coed sambil memandang kearah budak baru itu. Kesian dia ni, tak ada sesiapa pun yang nak kawan dengan dia.

                “Ni barang kau, tertinggal dekat rumah aku hari tu.” Pensil tekan Pilot Shaker yang aku fikir dekat sepuluh kali nak beli dulu tu dia hulurkan.

                “Doooyai.. macamana lak aku boleh terlupa benda mahal ni. Edeh.” Aku sambut. Lepas tu aku pandang dekat orang yang tengah duduk dekat tempat belajar sebelah kitorang ni. Abaikan Coed seketika. Aku hulur tangan dekat dia. “Puteri Sara Auni. Awak panggil je saya ni Auni.”

Dia terkejut dengan perbuatan aku tapi dia sambut juga tangan aku. “Panggil Mai je.” Dia senyum.

Aku gelak. “Jom jadi kawan?”

Dia pun turut ketawa, mungkin dia ingat aku bergurau.




No comments: